46.896 lest ·
23 svar
47k lest
23 svar
Skru i sponplate på vegg
Farzan skrev:Apropos fin og stygg...var og handlet litt på B****us og skulle blant annet ha noen plater OSB. Men det var tomt og restordret hos deres leverandør så det ville ta et ukjent antall før den kom inn.
Men de hadde 11 mm uklassifisert bygningsfiner, stygg-finer med andre ord. Det syntes på at det var mange store kvister og mange plater hadde noen sprekker i det ytterste laget. Men det burde vel duge bra å ha bak gips og lignende? De tok 10:- mindre per plate enn de pleier å ta for 11 mm OSB.
Ja jeg tror nok at den funker utmerket. Normalt pleier bygningsfineren å være noe dyrere enn OSB men så jækla dårlig kan den neppe være den du har funnet.
Hva er det for feil på byggmax sponplate som noen mislikte før?
Jeg er tidligere sløydlærer og mener jeg har sett mye sponplate men har vanskelig for å se den som undermåls.
Riktignok bare brukt 16mm varianten men den var det ingen som helst feil på.
Den hadde til og med finere overflate enn det meste jeg har sett tidligere.
mvh
Jeg er tidligere sløydlærer og mener jeg har sett mye sponplate men har vanskelig for å se den som undermåls.
Riktignok bare brukt 16mm varianten men den var det ingen som helst feil på.
Den hadde til og med finere overflate enn det meste jeg har sett tidligere.
mvh
Mr XXX skrev:
Wow, 11 mm... det høres lite ut synes jeg... Visst er kreftene hovedsakelig vertikale men likevel...
Om vi ikke snakker pris men hva som er optimalt, hvor ender man da tro?
Deretter er jo "regel-regelen" selvklart.
Mats_o: Din løsning er jo smidig og jeg har vært der også, men tenk om 3 år når du skal henge den der nye fiffige greia og så går det ikke der du egentlig vil ha den, for der er det bare gips...
Godt nytt forresten, alle!
/Ronnie
Hmm, nå skal vi se... En to tre fire... Merkelig! Det var vel ti stykker når jeg startet båndsagen???
Skal man ikke se for mye på prisen, så er det et utrolig solid alternativ å sette gulvspån under gipsen på veggen. Det er faktisk ikke SÅ enormt stor forskjell i pris sammenlignet med 12 mm kryssfinér, som dessuten har den ulempen at den sjelden er spesielt glatt, spesielt ikke den man kan ha kjøpt på byxxmax, bauhaus mm. Faktisk har jeg opplevd at den var så bølgete at den presset løs gipsen ovenpå!!
Som en parentes kan nevnes at det finnes 22mm not og fjær OSB, men den er ca 3 ganger så dyr som 11mm.
Så finnes det fiberarmert 15mm gips som dessuten i brannklassifisering skal være likestilt med dobbel 13 standardgips, prismessig sammenlignbart men mindre byggetykkelse og mindre arbeid.. (men fader så tungt å bære selv :-/ ca 60kg/plate )
Jeg holder på å bygge et hus og jeg kommer til å sette opp osb samt gipsplater. Fikk imidlertid vite at man ikke skal sette opp osb kant i kant uten å ha en sprekk på 4 mm loddrett og 2 mm vannrett. Dette i TILFELLE osb-en skulle svelle.........
Mvh.
Mvh.
Klikk her for å svare