Hei,
I vårt nybygg skal vi ha sponplater innenfor gipsen i innerveggene.
Hvor mye last kan man skru fast i disse? Kommer vi til å slippe plugger og molly samt å lete etter stendere helt og holdent?
Mvh
Fredrik
I vårt nybygg skal vi ha sponplater innenfor gipsen i innerveggene.
Hvor mye last kan man skru fast i disse? Kommer vi til å slippe plugger og molly samt å lete etter stendere helt og holdent?
Mvh
Fredrik
Skal bli skikkelig deilig. Er skikkelig lei av å ødelegge veggene med Mollys. Dessuten skal det være god lydisolering. Tydeligvis bedre enn mineralull.
Jo på den positive siden hører også lyddempingen. 
Og følelsen av en mye mer massiv vegg om/når du dunker til litt i veggen.
Er ikke OSB-plater å foretrekke i stedet for spon, på grunn av pris og bærbarhet?
Ulempen er dog de jä*la flisene, fra OSB-en.
Og følelsen av en mye mer massiv vegg om/når du dunker til litt i veggen.
Er ikke OSB-plater å foretrekke i stedet for spon, på grunn av pris og bærbarhet?
Ulempen er dog de jä*la flisene, fra OSB-en.
Kanskje skal sjekke med Götenehus. Da vi sa at vi ville ha noe mer stabilt (type råspont) i innveggene foreslo de sponplate direkte. Vi stilte ikke spørsmål ved det, men kanskje det er bedre med OSB?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Riktige sponplater duger like godt som kryssfiner. Finnes dessverre mye dritt-spon på markedet. Det er dog viktig å forbore for å få maksimalt feste/minste åverkan i materialet. Har du en 4mm skrue, bor med 2mm bor. Pass på å lime sponplaten mot lektene, så får dere en skikkelig stødig vegg. Bruk vinterlim.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Det er vel det som er problemet. Har selv en snekker og hans venn husentreprenøren til hjelp i utvalget, i dette tilfellet Bygg-Elit.MathiasS skrev:
"Jättebilligt" kan jo være en ledetråd om hvordan man unngår stygg-spon.
Kult at dette kom opp (igjen...), er selv inne på samme løsning etter at min elskling foreslo at jeg skal konvertere garasjen til verksted. Og siden jeg skal gjøre litt av hvert i min lekestue vil jeg ha en noenlunde flamme-/brannsikring, altså gips ytterst. Tenkte først å bruke sponplate men heller nå mot OSB, spørsmålet er bare hvilken platetykkelse som kreves. Det handler om hyller og skap, verktøytavler mm som veier en del som skal opp på veggene. Har noen noen gode tips?
/Ronnie
/Ronnie
skulle nok gå for vanlig 11 mm da jeg mistenker at uvanlige tykkere plater blir mye dyrere. Men sjekk gjerne opp prisen og legg inn på forumet. Kan være gøy å vite hva tykkere osb koster.
Så for de virkelig tunge tingene må man lete opp bjelkene
Så for de virkelig tunge tingene må man lete opp bjelkene
For å som vanlig være litt tverrtemot
så har jeg bare satt gips og der jeg tenker å henge ting tenker jeg å sette vanlige konsollskinner på stenderne dvs cc60 og så feste innredningen i konsollskinnene i stedet.
Apropos fin og stygg...var og handlet litt på B****us og skulle blant annet ha noen plater OSB. Men det var slutt og restet hos deres leverandør, så det ville ta et ukjent antall dager før den kom inn.
Men de hadde 11 mm uklassifisert byggplywood, stygg-plyfa med andre ord. Det syntes på at det var mange store kvister og mange plater hadde noen sprekker i det ytterste laget. Men det burde vel duge bra å ha bak gips og lignende? De tok 10:- mindre per plate enn de pleier å ta for 11 mm OSB.
Men de hadde 11 mm uklassifisert byggplywood, stygg-plyfa med andre ord. Det syntes på at det var mange store kvister og mange plater hadde noen sprekker i det ytterste laget. Men det burde vel duge bra å ha bak gips og lignende? De tok 10:- mindre per plate enn de pleier å ta for 11 mm OSB.