Skal skruve opp en ribbevegg i vår kjeller. På veggen der den skal opp er det betongvegg med oppforet gips på toppen (stålstendere så skal være greit ifølge tidligere eier). Hvordan gjør jeg for å sette opp ribbeveggen på best mulig måte?
Lener nå mot å bore hull i gipsen og så inn i betongen og forsøke å få inn en plugg og skru fast, men det føles klønete og vet ikke om det finnes en mer smidig måte?
Lener nå mot å bore hull i gipsen og så inn i betongen og forsøke å få inn en plugg og skru fast, men det føles klønete og vet ikke om det finnes en mer smidig måte?
Hmmm..
Om du merker hvor du skal feste i gipsen så sager du opp med en hullsag på ca. 100mm så du ser hva du gjør. Så borer du i betongen og setter gjengestang med ankermasse.
Deretter må du sage til gipsen du fjernet og feste med en planke på baksiden av gipsen som sitter igjen. Og så sparkle. Og så feste ribbestolen i de gjengede stengene.
En skikkelig utfordring ville være å feste en slags gummimuffe eller noe mellom stang og gips/sparkel for å få litt bevegelsesrom og unngå sprekker hvis det beveger seg litt når man bruker ribbestolen.
Jeg har ikke gjort noe lignende selv, så dette er mest mine tanker....🤔
Om du merker hvor du skal feste i gipsen så sager du opp med en hullsag på ca. 100mm så du ser hva du gjør. Så borer du i betongen og setter gjengestang med ankermasse.
Deretter må du sage til gipsen du fjernet og feste med en planke på baksiden av gipsen som sitter igjen. Og så sparkle. Og så feste ribbestolen i de gjengede stengene.
En skikkelig utfordring ville være å feste en slags gummimuffe eller noe mellom stang og gips/sparkel for å få litt bevegelsesrom og unngå sprekker hvis det beveger seg litt når man bruker ribbestolen.
Jeg har ikke gjort noe lignende selv, så dette er mest mine tanker....🤔
Det vil være nødvendig med en form for avstand mellom betongen og gipsen. Ellers er det stor risiko for at man presser gipsen bakover når man strammer mutteren på gjengestangen.
Enklest er å sette en tykkere plywood mellom bjelkene og deretter skru inn i den. Da unngår man også at føtter eller benker går gjennom gipsen. F.eks. 19 mm plywood med litt hvitt trelim i de forborede hullene rett før skruen trekkes til blir sterkt.
Det høres nesten ut som den enkleste løsningen for å slippe pirk og borre for store hull i gipsen. Tror som sagt at det er metallregler under gipsen, gjetter at jeg må feste plywooden med noe "selvfikserende" da (typ molly)?Z z_bumbi skrev:
Har skaffet en regeldetektor nå (Bosch professional d-tect 120) som sier at stenderne ser ut som på bildet. Tanken var å skru fast to tverrgående ribber mellom to stendere (medfølgende ribbestolen) og så sette ribbestolen der. Nå ser det ut til at det ikke funker siden disse ribbene må være på visse høyder og da selvfølgelig ikke matcher med de liggende stendernes posisjon.
Finnes det en smart løsning jeg går glipp av, eller er jeg nødt til å prøve å sette opp en solid plywood å skru i, evt. finne en annen vegg?
Finnes det en smart løsning jeg går glipp av, eller er jeg nødt til å prøve å sette opp en solid plywood å skru i, evt. finne en annen vegg?
Tror forresten at det er dobbeltgips på veggen ifølge mine prøvehull (ca 25-30mm) og har kjøpt solide mollyplugger men vet ikke om jeg tør? Ribbestolen er klassifisert for 150 kg?
Er det ikke rart med reglene sånn? Burde det ikke være flere oppover og nedover på den veggen?V villasuperstar skrev:Har skaffet en regsøkende nå (Bosch professional d-tect 120) som sier at reglene ser ut som på bildet. Tanken var å skru fast to tverrgående ribber mellom to regler (medfølgende ribbeveggen) og deretter sette ribbeveggen der. Nå ser det ikke ut til å fungere fordi disse ribbene må være på visse høyder og dermed selvfølgelig ikke samsvarer med de liggende reglenes posisjon.
Finnes det en klok løsning jeg går glipp av, eller er jeg nødt til å prøve å sette på en solid kryssfiner å skru i, eller finne en annen vegg?
Hmm interessant, det kan kanskje være noe. Oppe ved taket går det et par korte vertikale lekter som går ned ca. 10 cm på veggen (ifølge lektesøkeren), glemte å tegne dem på bildet bare.Z z_bumbi skrev:
Lener nå mot å skru opp kryssfiner på veggen og feste dem i stenderne, og deretter skru ribbeveggen fast i platen. Skal sette opp et par flere ting på veggen, så tenker at det er like greit å ha et underlag så jeg kan feste flere ting på en enkel måte.
For å avslutte tråden så satte jeg opp kryssfinerplater på veggen og festet dem i stålreglene (vel investerte penger å kjøpe en god regelsøker!). Festet deretter ribbeveggen i kryssfineret og så langt virker det å sitte stabilt! Kommer mest være barn som klatrer i den, men kan selv henge i den uten problem
.
Klikk her for å svare