Jeg har nå snekret sammen en egen TV-benk-løsning ved hjelp av litt kjøkkenskap-stammer fra Ikea. Som dekkplater har jeg valgt å kjøpe MDF-plater som nå er levert inn for lakkering. Jeg kjøpte 12 mm tykke MDF-er som jeg deretter tenkte å feste på oversiden og på sidene av benken.

Mitt spørsmål er: egner det seg å skru fast MDF-er på denne måten, skruen vil så å si gå først gjennom skapstammen, og deretter inn i MDF-en, slik at skruene ikke vises på oversiden. Vil det holde, eller smuldres MDF-en opp da? Trenges det en spesiell type skrue?

Jeg føler meg litt ukyndig når det gjelder MDF, så all hjelp vil virkelig bli satt pris på! Jeg lover å poste bilder av prosjektet senere. :)

Det går sikkert bra. Du har jo ikke så mye margin i og med at mdf-platene ikke er så tykke. Jeg ville nok brukt montasje-skruer og valgt en lengde som gir deg et par mm margin.

Veldig smart løsning julbingo.

Hvilke kjøkkenskap brukte du?
Hvordan løste du det med kabler til tv-en siden du satte en mdf plate på toppen?
boret du hull i mdf platen?

det funker veldig bra, jeg holder på med det samme, malte dog mdf:n selv da jeg satte dem på plass. Gjelder bare som sagt å finne passe lange skruer.
http://www.minhembio.com/FreSve

I og med at du har valgt så pass tynn mdf så hadde jeg nok personlig valgt å lime på platene istedenfor å skru. Du har jo bare ca 9mm å dra skruen i så verken spiss skrue eller skrue med borrespiss føles helt riktig (spiss fordi den kan gi bulker på utsiden og selvborende fordi selve borrespissen ikke drar, noe som gir deg enda mindre holdfasthet).

Om du likevel velger å skru, så sørg for å "skru med følelse" så du ikke bruker for mye kraft med skrudrillen, for da kan du enten dra skruen gjennom mdfen eller ødelegge mdfen, slik at du får omtrent samme holdfasthet som om du hadde spikret med kobberspik (rundt og blankt).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.