harry73 harry73 skrev:
Dere virker til å ha naboer uten vett. Hvis de ikke vil tilpasse seg, blir det vanskelig å tvinge dem til det.
Det som er viktigst da er å sørge for at dere får så lite stress som mulig pga dette. Legg babyen på soverommet deres hvis det hjelper og prøv deretter å legge nabobesværet ved siden av dere uten å hisse dere opp over det..

Deretter finnes det selvfølgelig litt andre ting dere kan gjøre. Havner ballen i hagen deres, får de ikke komme inn for å hente den, og ingen som sier at du trenger å kaste den over gjerdet samme kveld, gjør du det om morgenen er det raskt nok.
Deretter er det en god idé å vanne plenen på kvelden, og det går ikke alltid å unngå at sprederen også sprer på naboens plen. Ikke så moro å hoppe på en våt trampoline.
Barna mine vanner trampolinen selv, blir visst bedre sprett da så tipset ditt kan få motsatt effekt.
 
  • Liker
Mathias Steinmo
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias Steinmo skrev:
Barna har skutt istykker våre andre nabos biler.
Om foreldrene ikke innser problemet etter slike saker så er det nok kjørt å få dem til å forstå noe. En politianmeldelse på den såklart, men det er jo naboen som gjør, ikke du.

Å trappe opp og gi igjen pleier jeg alltid å anse som feil vei å gå, men her ville jeg kanskje vurdere det likevel, selvfølgelig med lovlige midler.
 
  • Liker
Mathias Steinmo
  • Laddar…
Men en 9 - måneders baby som våkner av barneskrik? Er dere sikre på at det er skrikene som vekker barnet. De 9 måneders barn jeg har vært med kan sove gjennom de mest i lydvei men våkner av mange andre grunner.
 
T topmount skrev:
Men en 9 - måneders baby som våkner av barneskrik? Er dere sikre på at det er skrikene som vekker barnet. De 9 måneders barn jeg har vært med kan sove gjennom det meste av lyd, men våkner av mange andre grunner.
Når barna er ute og vi skal legge henne, slår hun opp øynene så snart barna på ca 6 stykker på en trampoline skriker.
Vi har ved enkelte anledninger måttet sove med vår datter i gangen utenfor soverommet.
 

Beste svar

M Mathias Steinmo skrev:
Vi har også tenkt på veggabsorbenter for å få bort de klare høye lydene litt.
Nei nei nei, det er bortkastede penger! Veggabsorbenter demper den lyden som allerede finnes inne i et rom, men de isolerer ikke mot den lyden som finnes utenfor det.

Ved alle lydproblemer er det meget viktig å først forstå denne forskjellen mellom lyddemping og lydisolering. Tenk slik. På bilen din har du en lyddemper, den demper den lyden som bilen din produserer, og når du er ute og kjører så hører du ikke særlig mye av det. Men hvis det kommer en bil med ødelagt lyddemper så hører du den likevel, da er det bare lydisoleringen i dører og karosseri i din egen bil som holder lyden ute.

Når man så skal lydisolere må man stoppe både luftlyd og strukturlyd. Luftlyd er det vi hører gjennom at lydbølgene brer seg i luften, og setter denne i bevegelse på en slik måte at våre ører kan oppfatte den. Strukturlyd derimot er når lydbølgene brer seg gjennom andre materialer enn luft, f.eks. strukturen i huset ditt. Da setter de dette materialet i bevegelse på samme måte, hvorpå materialet deretter setter luften i huset ditt i bevegelse slik at ørene dine hører det. Dette er mye vanskeligere å få stopp på, for på en eller annen måte må du enten få materialene til å slutte å vibrere (noe som i praksis er ganske umulig) eller hindre deres vibrasjoner fra å bli til lydbølger i luften inne i huset ditt.

En klassisk metode er å isolere veggene på følgende måte:
1. Noen cm luftspalte mellom eksisterende vegg og ny isolasjon (for å bryte strukturlyd).
2. Stålstendere (for å redusere strukturlydene; tre sprer strukturlyd bedre).
3. Tykt med isolasjon i flere lag med overlappende skjøter.
4. To lag gipsplater med overlappende skjøter.

Man bør dog tenke på at det ikke bare er vegger som kan oppføre seg på den måten. All materie kan på en eller annen måte fås til å vibrere på en slik måte. Det kan f.eks. være strukturlyd som sprer seg via gulv eller tak. Disse er betydelig vanskeligere å få bukt med. Siden huset er fra 70-tallet og sprer så høye frekvenser som barnegråt, antar jeg at dere har struktur i betong, så hele kåken blir en eneste stor resonansboks.

Vinduene har vi allerede snakket om, men der finnes også lydisolerende glass som er ganske effektive (det har vi). Vanlige treglassvinduer er jo som en åpen dør i lydhensyn, men det hadde dere jo ikke.

Men så kommer dette med bølgeutbredelse i spalter. Enkelt uttrykt: dersom du har den minste glipe i den totale isoleringen kan du like gjerne slå hull på alt sammen. Et nøkkelhull eller en utett karm er nok for å forringe lydisoleringen. Som andre har påpekt så er ventilasjonssystemer vanlige syndere. Legg øret inntil og lytt! Ofte forsterkes dessuten den lyden av selve ventilasjonskanalen, som fungerer som en trompet.

Men tetter man igjen ventilasjonen får man selvfølgelig andre problemer, så her blir det dessverre til å inngå kompromisser. Det sies at det går an å bygge lyddempede ventilasjonskanaler, men jeg har aldri testet.

Til slutt, en annen variant: Det finnes hørselsvern (kopper) for barn. Venn man barna til å sove med slike på er mye vunnet også senere i alderen når man havner i andre støyete miljøer.

Som forelder kan jeg også legge til at det GÅR å venne barna til å sove selv om det er lyd og bevegelse rundt dem. Også dette har de nytte av senere i livet.
 
  • Liker
Mathias Steinmo og 1 annen
  • Laddar…
Kanskje går det an å høre om flere naboer opplever dette som et problem. Vi hadde noe lignende med barn som hoppet på trampoline nettene gjennom forrige sommer (våre barn måtte bytte soverom til den andre siden av huset, men det hjalp lite siden trampolinebarnene gikk over til å sparke ball og skrike på den andre siden av huset). Når flere naboer snakket med dem (separat) så innså de at det ikke bare var én nabo som var overfølsom, og denne sommeren har det foreløpig vært stille.
 
  • Liker
Mathias Steinmo og 1 annen
  • Laddar…
Et tips med småbarn er å ha noe lyd allerede i deres rom. Noen spotifyliste med nattviser/rolige sanger som spilles. Er rommet helt stille og barna utenfor lager lyd, kan de lydene være problematiske for dine barn som ellers har det helt stille på rommet. Noen rolige viser kan dempe barnas lyd utenfor. Sånn gjør vi her hjemme når vi ser på TV. eksplosjoner og skit i filmer kan komme plutselig. da fungerer rolig musikk bra hos vår datter som ikke våkner av støyen som kommer fra TV-en.
 
  • Liker
JohanLun og 3 andre
  • Laddar…
Jeg hadde nok skåret opp trampolinen om natten når naboene sover. Kanskje blir det åpenbart at du har gjort det, men de har faktisk ingen bevis for det. Kjøper de en ny, skjærer jeg opp den også.
 
  • Sint
  • Liker
Robert63 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.