Jeg skal isolere et skråtak og var fra begynnelsen innstilt på osb+gips, men har mer og mer begynt å vurdere lekter i stedet, for å spare noen kroner og litt arbeid.

Jeg har imidlertid et spørsmål ang. tettheten med tanke på isoleringen. Jeg kommer til å isolere ca. 170 mm, deretter plast, en ladning 45:er og ytterligere isolering. Spørsmålet er da, er det nok å lekte direkte på isoleringen og sette gips på det, eller risikerer man at isoleringen kryper ut? Kanskje jeg ikke engang trenger å sette plasten mellom lagene med tanke på at man ikke setter opp så mange ting i et skråtak?

Noen som har stått overfor lignende dilemma og har klart å løse det? :)

Takk på forhånd

Om du vil sette de ekstra 45 mm isolasjon så kan du spenne en duk under denne for å hindre at isolasjonen smiter av gårde.

Jeg synes imidlertid det er bedre å droppe disse 45 mm og i stedet legge de oppå sammen med den andre isolasjonen - så får du samme isoleringsevne. På den måten har du plast som holder tilbake isolasjonen. På dette bør du sette gelpanel da den er mye sterkere enn OSB plate. Jeg tror at det er risiko for at OSB-platen svikter mer enn du vil.

men jeg unngår jo ganske mye kuldebro ved å krysse isolasjonen? Skulle ikke en idé kunne være å isolere 170 først, deretter la være plasten der, krysse 45:ere, isolere og deretter sette plast og lekter, da får jeg plast som stopper isolasjonen og dessuten færre kuldebroer. Man skal jo uansett ikke sette noen ting i skråtaket så OSB er kanskje unødvendig der, akkurat som å flytte inn plasten.

Hvordan gjorde du det? Står overfor samme problem... Vet ikke om jeg skal ha OSB eller sette 45erne på cc30. Hva er best?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.