Tenkte sette en planke eller lignende som enkelt regnbeskyttelse over en kontakt som sitter ute (Den er IP44, men føles bedre at det ikke regner rett på den).
Tenkte sette et enkelt "tak" med hjelp av litt overskuddsmateriale. Altså en type planke eller lignende på to vinkeljern som jeg sørger for å ha vinkel litt nedover på.
For at vanndråpene ikke skal "krype" rundt kanten, bør man vel skråskjære planken i ytterkant? Skal den kappes så man har vinkelen "utover" eller "innover" så å si?
Tenker spontant at man ikke vil ha det kappede treet eksponert, så man vinkle 45 grader på "innsiden" så å si? Tenker jeg rett?
/Jocce
Tenkte sette et enkelt "tak" med hjelp av litt overskuddsmateriale. Altså en type planke eller lignende på to vinkeljern som jeg sørger for å ha vinkel litt nedover på.
For at vanndråpene ikke skal "krype" rundt kanten, bør man vel skråskjære planken i ytterkant? Skal den kappes så man har vinkelen "utover" eller "innover" så å si?
Tenker spontant at man ikke vil ha det kappede treet eksponert, så man vinkle 45 grader på "innsiden" så å si? Tenker jeg rett?
/Jocce
Ja man pleier å si dryppnese på fasader osv. Men jeg tror ikke du trenger å overtanke det i dette tilfellet. Hvis du setter ditt "tak" med en eller annen form for helling, vil du uansett ha en dryppnese. Dessuten, jo skarpere hjørner du skaper, desto større risiko for malingsskader og inngang for råte.
Dessuten: Hvis bordet ditt blir råteskadet etter ti år, tar det noen minutter å bytte det ut. Det er ingen stor greie. Gjør det sånn som blir penest og enklest rett og slett.
Dessuten: Hvis bordet ditt blir råteskadet etter ti år, tar det noen minutter å bytte det ut. Det er ingen stor greie. Gjør det sånn som blir penest og enklest rett og slett.
Har lest at ca 20° er bedre enn 45° men har aldri forstått hvorfor.
Kapet i alle fall panelet mitt slik.
Kapet i alle fall panelet mitt slik.
Ville det ikke vært enklere å bytte til kontakt som tåler å bli regnet på? Enkelhet pleier å bli best…Jocce81 skrev:
Tenkte å sette en planke eller lignende som enkelt regnbeskyttelse over en kontakt som sitter ute (Den er IP44, men føles bedre at det ikke regner rett på den)
Tenkte å sette et enkelt "tak" ved hjelp av litt restmaterialer. Altså noen type planke eller lignende på to vinkeljern som jeg sørger for å ha vinkel litt nedover på.
For at vanndråpene ikke skal "krype" rundt kanten, så bør man vel skråkappe planken i ytterkanten?
Skal den kappes så man har vinkelen "utover" eller "innover" så å si?
Tenker spontant at man ikke vil ha det kappa treverket eksponert så man vinkler 45 grader på "innsiden" så å si?
Tenker jeg riktig?
/Jocce
Klikk her for å svare