Hei,

ønsker litt råd fra sakkyndige om hvordan jeg skal tenke i situasjonen vi har havnet i. Spørsmålet er om vi skal se den skorsteinsløsningen som en risikokonstruksjon eller ikke.

Vi hadde en murt åpen peis med tilsvarende skorstein. Vi var ikke helt fornøyde med peisens utforming, spesielt at flammene havnet langt ned og langt inn. En vanlig innsats ville gjort flammen enda mer usynlig.

Slik så det ut:

Vis vedlegget 184492

Vis vedlegget 184493

Vi grublet lenge over hvordan vi skulle gjøre det. Vi tok kontakt med en av de større kjedene i landet innen området og hadde en hjemmebesøk. Deres syn var at alt var mulig. Vi tok opp spørsmålet om vi skulle beholde skorsteinen eller sette opp en ny. Deres anbefaling var å beholde den, men sikre dens funksjon ved å trekke et rustfritt rør inni. Vi valgte å følge deres råd og tenkte ikke mye mer på hvordan det hele skulle gå til.

Når de kom, begynte de å fjerne peiskappa. Mer og mer materiale forsvant. Etter hvert forsto jeg at skorsteinsrøret går rett opp, jeg hadde (dumt nok) alltid trodd at skorsteinen var helt separat 'bak peisen' og at peiskappa 'tilknyttet den'. Jeg spurte arbeiderne om de virkelig skulle fjerne mer - kommer dette virkelig til å holde? Men de forsikrer... selv om jeg opplever at de mot slutten mer og mer går over til å fjerne/vente/fjerne/vente.

På det tidspunktet var jeg nede med influensa og jeg glemte selvfølgelig å ta bilder. Har forsøkt å skissere så godt jeg kan.

Vis vedlegget 184505

Etter at de var ferdig med å fjerne var altså bare to av skorsteinsveggene igjen i 'basen'. Omtrent to murstein bredt på den ene siden og kanskje 2,5 på den andre. Nesten 2 meter opp overgår skorsteinen fra 2 til 4 vegger på noen få desimeter. Da jeg så hvordan det så ut da de var ferdige, ble jeg forskrekket og redd. På kvelden etter at arbeiderne hadde gått, satte jeg opp to stående stendere som støtte for sikkerhets skyld (jeg vet at det sannsynligvis ikke ville ha hjulpet noe).

Dagen etter tok jeg på nytt opp min bekymring med arbeiderne. Arbeiderne lyttet men ikke mye mer. Informerte dem om at jeg ut fra min bekymring gjerne så at de la noen ekstra timer på å sikre konstruksjonen.

Deretter begynte de å frimurere og installere peisinnsatsen. Frimureringen skjedde med lecablokker. Ingen som helst armering. Jeg kan ikke se at frimurerkonstruksjonen på noen måte skulle kunne avlaste skorsteinen mer enn høyst marginalt.

Slik så det ut når det nesten var ferdig.

Vis vedlegget 184507

Ikke sikker, men hadde jeg vært frisk på tidspunktet ville jeg nok ha bedt om å ta ned hele skorsteinen. Er jo ikke konstruktør, men misliker å tenke på hvilke draglaster det må være på en del mursteinsfuger i skorsteinen i og med 'overhengslasten'.

I forbindelse med at ildstedet skulle prøvetrykkes, forsøkte jeg å snakke privat med feieren om løsningen - men han hadde mer av synet at de kunne sitt arbeid.

Har ikke betalt for arbeidet ennå. Vurderer å hente inn en uavhengig sakkyndig for besiktigelse for å se.

Synes dere at jeg er helt på jordet? At jeg er nervevrak i unødvendig grad? Skulle skorsteinen rase - da raser den med 99% sikkerhet innover midten av huset... sannsynligvis treffer den da vår lange bærende bjelke midt på fra siden. Kan vel si som så at jeg ikke ville vært hjemme om det skjedde.

//Hyvvä

Bildene vises ikke.

• Liker
annastrandh1
  • Laddar…
Knepete, bildene vises bare når jeg er logget inn. Kontakter administratoren. Ellers dunker jeg inn bildene på nytt i kveld.

Nå har vi fikset så bildene vises for alle.

Har de murt opp den nye hetten/lecablokkene så de støtter skorsteinen under der de hogde bort? (Altså, så det nå finnes støtte?)
Eller hvordan er tilkoblingen gjort?

• Liker
bordeköptnytt
  • Laddar…
(unnskyld sent svar - bortreist m.m.)

Lecablokkene ble murt delvis tett inntil de åpne sideveggene, dette stabiliserer kanskje noe. Men delene som slutter inntil skorsteinsåpningens overdel ble murt så å si fra sidene og opp, har veldig vanskelig for å se at de kan ta opp noen krefter - og hvis de skulle utsettes for noen krefter så tror jeg at leca blokkene ville knekkes. Jeg så aldri skimte av noen armeringsjern eller lignende.

Innsatsen står på en lecablokksokkel. Fra innsatsen er et rør trukket til skorsteinsåpningen og forseglet bla med steinull.

Hvis skorsteinen er ustabil ville jeg ikke klatret opp og sote. Beste plassering for en røykgang er midt på mønet eller veldig nær mønet, både estetisk og for å enkelt få til et takbeskytter. Slike plasseringer oppstår når møblerbarheten får ta over (TV plassering). Synd at du allerede har kostet på den, jeg ville ha revet den og ordnet en bedre plassering.

• Liker
bordeköptnytt
  • Laddar…
Japps. Var inne på å rive den, men ble som sagt overtalt til ha ha den kvar.
Nå i etterkant såklart slitsomt å tenke tilbake til den diskusjonen - husker så vel hvordan tankene gikk mellom å ha den kvar kontra rive.

Hos oss synes jeg at plasseringen i kombinasjon av peis og planløsning fungerer helt ok. Vi har ganske åpen planløsning og nå ser man ilden fra store deler av første etasje. Selv om vi hadde fått velge fritt hadde vi nok havnet med samme plassering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.