Hei, hvordan lager man hull i murstocken gjennom puss og tegl for å kunne sette inn ovn eller rør som skal kobles inn i røkrør som finnes i murstocken. Jeg har hatt feieren hos meg, og han har godkjent rørene og sa at det ikke var noe problem. Men jeg fikk en dårlig tegning på hvordan det ser ut i murstocken. Det finnes 4 piper, og jeg vet omtrent hvilken pipe jeg skal bruke. Det er en gammel ildpanne igjen som veier veldig mye og ikke kan fjernes fra kjelleren. Der ser man hvor røret er koblet, det er nesten midt i murstocken.
Er det noe annet jeg skal tenke på?
Jeg skal sette dekorativ tegl rundt murstocken og vil lage hullet før det. Murstocken er fra 1937, og det skal ikke bankes fram noe tegl. Takk for hjelpen.

Fulkemisten
Man pleier å ta opp et større hull som man kan jobbe gjennom og deretter mure det igjen. Hvis det er et eksisterende gammelt røykrør du skal koble deg på, blir det vel å sage det av og deretter håpe at det finnes kne og stos i riktig dimensjon å få tak i. Ellers kan man bruke en vanlig hel- eller halvstenskanal som røykgang. Det er jo mulig at kanalen du har tenkt å bruke er en slik. I så fall holder det jo med en innmuringsstos hvis kanalen er tett, ellers er innsatsslange eller glidstøping de tetningsalternativene man har. Husk å sette tilkoblingen for ovnen på nøyaktig riktig høyde for ditt fabrikat/modell og regn med tykkelsen på eventuell gulvbeskyttelse. Regn også med tykkelsen på din dekorstein slik at stosen stikker ut tilstrekkelig. Skorsteinsfeieren må vel komme og trykkteste en gang til når ovnen er installert før man får fyre i den?

• Liker
ninhuo
  • Laddar…
Takk så mye for hjelpen. Da må vi først bestemme oss for hvilken kamin vi skal ha, ellers kan det bli rart og feil å lage et hull som kanskje er i feil høyde med kaminens tilkoblingsrør.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Man pleier å ta opp et større hull som man kan arbeide gjennom og deretter mure det igjen. Om det er et eksisterende gammelt røkrør du skal koble deg på, så blir det vel å sage av det og så håpe på at det finnes kne og stos i riktig dimensjon å få tak i.
Ellers kan man bruke en vanlig hel eller halvstenskanal som røykgang. Det er jo mulig at den kanalen du har tenkt å bruke er en slik. I så fall holder det jo med en inmurningsstos om kanalen er tett, ellers er innsatsslange eller glidstøping de tetningsalternativene man har.
Husk å sette tilkoblingen for ovnen på nøyaktig riktig høyde for ditt fabrikat/modell og regn med tykkelse på eventuell gulvbeskyttelse. Regn også med tykkelsen på din dekorstein slik at stosen stikker ut tilstrekkelig.
Feieren må vel dit og trykkteste en gang til når ovnen først er installert før man får fyre i den?
Skal jeg bare hakke meg gjennom tegl eller kanskje bore med noe litt forsiktig så det kan lette arbeidet? Nina

Jeg hadde et firma som installerte ovnen, og de boret et stort hull med en slags hullsag i vår mursteinspipe. Akkurat stort nok til å få inn røret med tetning rundt. Når de hadde kommet et stykke inn, gikk de over til å pigge med maskin. Det ble veldig pent. Det var helt klart verdt noen tusenlapper å få det gjort av en proff.

• Liker
ninhuo
  • Laddar…
Claes Sörmland
N ninhuo skrev:
Skal jeg bare hacke meg gjennom tegl eller kanskje bore med noe litt forsiktig så det kan lette arbeidet? Nina
Dette er enkelt, Tegn ut det hullet du vil lage. Invester i en 6-8 mm bor for stein/tegl men kjøp en lang en. Bor så tett du kan rundt hullet, bruk ikke slagfunksjon men kun rotasjon. Hugg opp åpningen mellom hullene med meisel og klubbe. Rydd og støvsug godt!

For innmuring av stussen, væt teglsteinen i hullet og mur inn med f.eks. leirmørtel (tåler varme og bevegelse), kalkmørtel (tåler varme dårligere men tåler bevegelse), ildfast mørtel (tåler varme men ikke bevegelse) eller i verste fall C-mørtel (tåler varme og bevegelse dårlig). Stussen skal gå hele veien inn til røykkanalen. Skal du koble til et innsatsrør, sørg for at det ikke oppstår blindganger eller skarpe kanter som hindrer sotingen.

Sørg for at stussen din kobler til røykkanalen i bunnen eller hvis kanalen fortsetter blindt nedover at det finnes en gasstett sotluke nederst. Finnes det en blindgang på røykkanalen under koblingen kan den fylles med tegl/Leca/grus og mørtel i bunnen.

• Liker
ninhuo og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.