Thomas Lundquist
Riktig sølvteip er godkjent for å reparere skader på "dampsperre".

Thomas Lundquist skrev:
Riktig sølvtape er godkjent for å reparere skader på "dampsperre".
Vil du være vennlig å lenke til en side der det fremgår tydelig at det er ok?

Takk.

http://blogg.byggkonsult.name/#post19

Sist redigert:
Thomas Lundquist
BigGitt skrev:
Vil du være vennlig og lenke til en side der det framgår tydelig at det er ok?

Takk.

[lenke]
Da jeg utdannet meg til å bli løsfiberinstallatør (ekofiber) så var jeg i Borås en dag. Debatten der handlet bare om at sølvteip var det eneste produktet for å gjenopprette en skade på dampsperre. Men allerede da hadde Ekofiber utviklet en klistrelapp som var godkjent av SP. I dag må det finnes mengder med produkter.

Jeg kan sikkert finne frem fakta som taler til min fordel, men i dette tilfellet synes jeg du skal finne frem fakta først.
Er det du som er Ingenia?

:)
Nei. Ingen Ingenia.
Og bare hempulare. Som har lest et antall tråder og også snakket med bl.a. 3M.
Kan bare skrive at det råder delte meninger om sølvtape. Mens alle er enige om, at spesielle tapetprodukter, tilpasset til akkurat PE folien/formålet, alltid er riktig.

Hvorfor ta sjansen?

Ok. Den tapen koster opp til 300/rull, men da vet man at den holder i 50 år og at limet ikke løser opp folien.

Thomas Lundquist
BigGitt skrev:
Ok. Den tapen koster opp til 300/rull, men da vet man at den holder i 50 år og at limet ikke løser opp folien.
Når ble den testen med 50-års garanti gjort?

Disse produktene er ikke engang 10 år gamle. Det vet du selv.
Produsentene kaller imidlertid disse for "aldringsbestandige". Dermed kan man gå videre med spørsmålet om typ 20 år, om det viser seg å være løgn. Med sølvtapen er man låst i saken.

Oppdaterer nå etter helgen... brukte gårsdagen på å rive bort den ikke tette og ikke godkjente sølvteipen og erstattet med omtrent en rull aldersbestandig tape. Teip som jeg for øvrig la frem til håndverkerne men som de åpenbart ikke ville bruke... så fikk jeg bruke fugeskum, byggsilikon, brannmatte og brannstopp..og nøye sørge for å ikke være nærmere med ikke-varmebestandige materialer enn 50mm fra skorsteinen... fikk det tett nok så det ikke trekker luft rett igjennom...diffusjonstett ble det neppe. Takker gudene for at jeg har undertrykksventilasjon i huset...

Med tanke på hvor klønete blikkarbeid og total uvitenhet om dampsperrer som installatørene hadde så skal det bli interessant å se om feieren godkjenner det hele...

Feieren sjekker bare tettheten.

BigGitt skrev:
Sotaren ser bare på tettheten.
Ja, det er jo ikke så bare....

Har selv montert samme blikkhatt på mitt tak, og som bildene dine viser er det HELT feilmontert!!

det kan jo renne inn vann i taket slik det ser ut nå!

:(

meckis skrev:
Har selv montert samme blikkhode på taket mitt, og som dine bilder viser er det HELT feilmontert!!

det kan jo renne inn vann inn i taket som det ser ut nå!

:(
Har du ikke et bilde av hvordan det ser ut hos deg? Jeg tror ikke det skal renne inn vann noe sted faktisk, det overlapper over alt...men det ser for **** ut. Men vennligst konkretiser hvilke detaljer du ser som feil, bortsett fra det jeg selv har lagt merke til.
Takk!

sånn ser min ut. dessverre ingen nærbilde...

• Takmontert sort pipe mot blå himmel.
Ah...du så feil...overbeslaget sitter jo innenfor mantelpaketet, det du ser er planplaten som skal koble fra mønet til overbeslaget (Korrugert platetak).. ser at det ser ut som overbeslaget nå ja.. det er klippet i samme form, ettersom tanken jo er at det skal kobles pent mot mantelpaketet. Noe det ikke gjør...

ok. funksjonen finnes der, men det er skikkelig stygt utført.

da kan du i hvert fall sove godt og slippe vann inn i taket!

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.