Jaha...skal forsøke å unngå å klage over håndverkere...men skulle trenge litt sparring fra forumet her. Saken er som følger:
Fikk i dag en vedovn med tilhørende Schiedel-pipe installert...og siden jeg har bygget hele huset selv fra grunnen av, vil jeg jo gjerne vite at det blir riktig gjort, så jeg jobbet hjemmefra og observerte installasjonen. Vi har åpen himling, og 40 cm isolasjon i taket og en supernøye montert dampsperre. I hullet i taket der pipa skal opp hadde jeg forberedt alt så det bare var selve den uavbrutte dampsperren igjen, undertaket for pipehatten monterte jeg samtidig som jeg la blikktaket og dekket det med plast...

Når ovnsinstallatørene begynner å montere pipa og skal gjennom dampsperren, ser jeg hvordan de skjærer opp all plast langs kanten på hullet jeg hadde laget, og jeg lurer litt forsiktig på hvordan de hadde tenkt å feste dampsperren mot pipa.....jeg som har lest bruksmanualene vet jo at det finnes en gummikrage som skal på pipa som deretter skal tapes mot plasten...men håndverkerne beroliger meg og sier at de monterer det til slutt...

For å gjøre en lang historie kort får jeg stoppe dem når de holder på å feste dekkplaten mot innertaket og hevder at det skal "være tett". Ringer sjefen på firmaet som i prinsippet kjefter på meg(!) for at jeg beskylder hans folk for ikke å vite hva de gjør..og at "Sånn har vi aldri gjort".

Jeg ringer Schiedel-supporten og får bekreftet at det er som jeg sier, men at de ikke leverer med gummikraven som standard i sine pakker, men at det er et tilbehør for moderne hus.

Ender med at jeg blir enig med firmaet om at de skal komme tilbake i morgen og montere ferdig det hele, med ettermontert gummikrage...som fortsatt stilles spørsmål ved, men jeg betaler...

Nå lurer jeg jo på om det er håndverkerstandard å ikke tette dampsperren på en fornuftig måte, om utdanningsnivået i grunnleggende byggkunnskap mangler generelt sett...og om den eneste måten å få litt søvn på er å forbli uvitende og rett og slett holde seg unna når man har håndverkere på stedet...??

På dine avsluttende spørsmål svarer jeg: ja (dessverre er håndverkere som folk flest, jo mindre innsats desto bedre og "det er jo uansett ikke mitt hus"), ja og JA.

Hva regner Schiedel med for temperatur på skorsteinens ytterside? Jeg antar at det er en historie i dobbelmantlet rustfritt stål med 5 cm isolasjon. Sitter gummipakningen direkte mot skorsteinsveggen, eller finnes det en platekrage som gummipakningen limes mot?

• Liker
samuelj
  • Laddar…
Gummitetningen sitter direkte på skorsteinsveggen, ja. Som en rørmansjett til våtrom i prinsippet.

Mikael_L
Forbo skrev:
Nå lurer jeg jo på om det er håndverkerstandard å ikke tette dampsperren på en fornuftig måte, om utdanningsnivået i grunnleggende byggkunnskap mangler generelt sett...og om den eneste måten å få noen søvn er å forbli uvitende og rett og slett holde seg borte når man har håndverkere på stedet...??
Ja på selve ditt spørsmål kan jeg bare svare:
Vet ikke
Vet ikke
Vet ikke

Men jeg gjør alt det der arbeidet selv, og tror at jeg ser flere grunner til dette enn ren gjerrighet. :)

Mikael_L skrev:
Ja på själva din fråga kan jag bara svara:
Vet inte
Vet inte
Vet inte

Men jag gör allt det där jobbet själv, och tror att jag ser fler anledningar till detta än ren snålhet. :)
:-)
Ja, det var ju en retorisk fråga egentligen. Jag gör också allt själv, men i det här fallet kände jag att jag inte hann, och att det kunde vara en bra idé försäkringsmässigt att ha en firma som installerade det hela. Tyvärr var jag redan från början inställd på att de antagligen skulle schabbla till det... De något sura hantverkarna ringde nyss och meddelade att de var klara...och att de har lämnat innertaket öppet som jag sa, så jag kan inspektera...

Att de sen har satt rostfria farmarskruvar i de svarta plåtarna på taket istället för matchande svarta och repat golvskivan är ju sådant man får räkna med när man anlitar folk som inte gör det åt sig själva...

För att inte vara helt neggo så är jag extremt nöjd med elektrikern vi har...tänker själv, kommer med förslag, och är uppdaterad på produkter och branschregler. (Sen att han också perforerade ångspärren med för långa skruvar på ett ställe är förlåtligt:-))

Mikael_L
Ja alle kan jo gjøre feil, det er jo ikke noe å klage over. Selv har jeg måttet reparere både dampsperre og vindsperre både her og der når jeg har klønet det til, f.eks. mistet et verktøy eller planke. For ikke å snakke om kantstøtte plater osv.

Men å bevisst gjøre feil, å skjule når man har rotet det til, eller ikke kunne grunnleggende ting, føles jo vanskelig å overse.

Da jeg satte opp en lignende blikkpipe for første gang, visste jeg heller ikke hvordan man skulle gjøre det. Men siden det var en instruksjon vedlagt, fulgte jeg den, og der ble det blant annet beskrevet akkurat hvordan man gjorde med dampsperren.

Så hvis jeg som alene, amatør og førstegangsbygger klarer å bygge pipen riktig, må selvfølgelig en hel gruppe erfarne proffer klare det minst like bra. Alt annet er urimelig.

problemet med den der gummimansjetten er at den skal/bør monteres før man setter opp lektene for å få det bra. så har man jo det der med avstand til brennbart som avhenger av hvilken skorsteinsmodell du har.

Thomas Lundquist
Men mansjetten var vel "ekstrautstyr"? Annet skorsteinsmerke har den som standard.

Sist redigert:
Hadde lignende problem når vi bygde nytt at dampsperren var skadet på prefabelement og at elektrikerne skar opp sperren uten å tette. Enkelte deler så vi og påpekte når de satte igjen med gips uten å utbedre og på reaksjonen fra håndverkerne så virket de helt bevisste om at det ikke var OK, så skulle jeg gjette så er det en kombinasjon av uvitenhet, slurv og bevisst juks. Siden vi senere opplevde det var kaldt i ytterhjørner utførte vi en termografering som viste et ganske skremmende resultat. Det viste svart på hvitt at man ikke hadde sørget for å få det tett mellom prefabelementene og det var ikke enkeltstående feil, men hvert rom hadde flere bemerkninger.

Jeg er enig med TS at det er vanskelig at enkelte håndverkere tydeligvis ikke har kontroll på at dampsperren skal tettes i skjøter og ved hulltaking, eller om det simpelthen handler om bevisst slurv.

Hør til saken at jeg veldig nøye specet bestillingen min..."Tetning av dampsperre"..dobbeltsjekket e-posten min her..
I dag har de vært hjemme og fikset det siste...litt deilige bilder her:

Den tette dampsperren...med sølvteip, oppklippet gummimansjett...og det var nok å holde hånden nedenfor for å kjenne trekken...blir til å handle branntetting i morgen og gjøre om hele opplegget...

Så har vi bilder av dekkplaten som de åpenbart målte feil.... og i går så jeg at de brukte rustfri bondeskru på svart...tenkte at jeg kunne hoppe opp og male dem med litt taktekkingsfarge jeg har...men nehei..klant****** "malte" skruehodene med noe kliss...svart silikon?

Kommer til å legge opp en "advarsel for", men vil gi sjefen på firmaet en sjanse til å gjøre det riktig først.

• Taket med feilmontert ångspärr der sølvteip og gummimansjett er brukt. En svart plate dekker området rundt et luftrør.
  • Svart tak med en dårligt tilpasset tettplate rundt ventilasjonsrøret, festet med skruer.
  • Rostfri skruv på svart yta dekket med svart silikon eller klister, omgitt av vanndråper.
  • Tætning med utett skjøt, tett i detalj med sølvtape og silikon, viser dårlig utført arbeid med feil tilpasset dekkplate.
Sist redigert:
Hva mener du med oppklipt gummimansjett?

Silvertape er ikke aldersbestandig! Skal ikke brukes!

Jeg forstår heller ikke helt hvordan de skal få den dit etterpå. Mansjetten skal jo tres over skorsteinen, før man har montert den.

andersmc skrev:
Jeg skjønner heller ikke helt hvordan de skal få dit den etterpå. Mansjetten skal jo tres over skorsteinen, før man har montert den.
Se #12. Tydeligvis er den klippet opp og på plass... :O

Ellers kan man dele på skorsteinen og tre den på der. Akkurat under taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.