Vi bestemte oss for å rive av panelet som skorsteinen var kledd med før vi legger gulv for å senere installere en peis i den. Ifølge feieren var det greit å koble den til det gamle "oljefyringsrøret" etter en glidestøpning. Nå oppdaget vi imidlertid at på skorsteinen er det en gammel bit av en teglvegg der det hviler en bærende jernbjelke.
Det ser ganske ustabilt ut siden den ser ut til å hvile på en teglstein som er fastkile for "ekstra stabilitet". Det er verdt å nevne at teglveggen smuldrer ganske lett. Bør vi være bekymret? Er det en stor prosedyre å mure dette på nytt?
*edit* Det turkise er altså selve skorsteinen på den ene siden, på den andre siden ser man ikke sprekken mellom vegg og skorstein

001.jpg
002.jpg

Vet ikke om det er så farlig, men personlig ville jeg nok forsøkt å få det utbedret, ikke noe jeg ville våget meg på selv.

Antakelig er det en ganske enkel operasjon, men jeg antar at man må midlertidig støtte opp bjelken mens man murer om støtten. Spørsmålet er da om det finnes noe som tåler å stille en støttestag mot under bjelken. Avhenger selvsagt av om det er noen spesielt stor last på bjelken.

Høres betryggende ut :) Åpningen som bjelken ligger over er cirka 4 meter, og den er støttet i midten av en "jernstang/pilar". Hvor lang selve bjelken er vet jeg ikke, men det burde ikke være noe problem å støtte opp den siste biten midlertidig. Får sjekke med murere hva de vil ha for kalaset.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.