God dag!

Snart er det tid for å renovere denne skorsteinen. Som det kan sees, har flere murstein sprukket, og det ser ut som den øvre delen allerede er blitt erstattet ved en tidligere anledning.

Min plan er å pusse opp hele i henhold til følgende

1. Grunne med rødbruk
2. Netting (metall eller plastnett)
3. Pusse opp så alt blir topp-fint!

Hva tror dere, er dette en løsning for de neste hundre år, eller er det noe jeg må gjøre om igjen om 5 år?

• En teglesteinpipe på et tak med flere sprukne teglesteiner og antenner ved siden av, klar for renovering.
Skorsteinen ser ut som begynnelsen på forfallet på et avstengt hus som ikke har vært varmet opp på mange år, kort sagt vann har blitt sugd inn i steinene og kulden har deretter sprengt teglsteinene med frostsprenging, og det har skjedd mange ganger.

Deretter ser det ut som vann fra takrenna også har sprutet på steinene og forårsaket frostsprengskadene der.

Hvorfor jeg nevner dette er at selv om du pusser om skorsteinen så vil du snart få frostskader igjen hvis du ikke løser det grunnleggende problemet - at skorsteinen ikke holdes varm slik at den tørker opp raskt igjen etter regnvær, og dessuten å sikre at ikke vann fra takrennene spruter opp på skorsteinsstokken.

Hvordan ser det ut inni, har den innsatshylse fra en peis/åpen ildsted, som man nesten skulle tro når man ser toppen av skorsteinen, i så fall forverrer det mulighetene til å holde skorsteinen oppvarmet naturlig med ventilasjonsluft fra boligen sammenlignet med om det er en murt røykkanel.

---

Så kan jeg ikke la være å undre på hvordan man tenkte når man murer en skorsteinsstokk i prinsipp utenfor huset, det er veldig mye magasinert varme i basen på skorsteinsstokken fra røykgassene fra forbrenningen man mister på denne måten, i stedet som med sentralt plassert murstokk hadde gitt merkbar varme fra stokken i alle fall opp til 8-12 timer etter forbrenningen.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Skorsteinen ser ut som begynnelsen på forfallet på et kaldt hus som ikke har blitt oppvarmet på mange år, kort sagt vann har blitt sugd inn i steinene og kulden har deretter sprengt teglsteinene med frostsprengning, og det har skjedd mange ganger.

Deretter ser det ut som vann fra takrennen også har spruttes på steinene og forårsaket frostsprengskader der.

Hvorfor jeg nevner dette er at selv om du pusser opp skorsteinen så vil du snart få frostskader igjen om du ikke løser det grunnleggende problemet - at skorsteinen ikke holdes varm slik at den tørker opp raskt igjen etter regnvær og i tillegg sikre at ikke vann fra takrennene spruter opp på skorsteinsstokken.

Hvordan ser det ut innenfor, har den innsatsrør fra ovn/åpen peis, noe man nesten skulle tro når man ser toppen av skorsteinen, noe som i så fall forverrer mulighetene til å holde skorsteinen oppvarmet naturlig med ventilasjonsluft fra boligen i sammenligning med at det er en murt røykgang.

---

Deretter kan jeg ikke la være å fundere på hvordan man tenkte når man murer en skorsteinsstokk i prinsippet utenfor huset. Det er veldig mye magasinerte varme i basen på skorsteinsstokken fra røykgassene fra fyringen man mister på denne måten i stedet for at med en sentralt plassert murstokk ville gitt merkbar varme fra stokken i alle fall opp til 8-12 timer etter fyringen.
Takk for svar! Det er akkurat det som har skjedd. Huset har stått uoppvarmet lenge.

Jeg gjetter også at det er et rør i skorsteinen akkurat som du aner, og det er selvfølgelig et merkelig valg å ha bare én side av murstokken innvendig med tanke på at man går glipp av mye varme.

Uansett. Hva tror du om min plan for renovering? Hvis jeg sørger for å bruke den kontinuerlig så den blir varm, har den sjanse til å holde en lengre tid, eller er det et arbeid som må "gjøres om" om et par år?

J
B barkisar skrev:
Goddag!

Snart er det det dags å renovere denne skorsteinen. Som det synes har flere teglstein sprukket og det ser ut som den øvre delen allerede er erstattet ved tidligere anledning.

Min plan er å pusse opp hele ifølge følgende

1. Grunne med rødbruk
2. Nette (metall eller plastnett)
3. Pusse opp så alt blir top-nice!

Hva tror dere, er det en løsning for de neste hundre årene eller er det noe jeg vil måtte gjøre om om 5 år?
Interessant at du har to forskjellige teglstein i skorsteinen din den nedre delen er det gulgrønn børstet og øvre delen ser ut til å være spunnet stein..
Om du vil pusse skorsteinen så må man uansett pigge ut og bytte de skadede steinene før man pusser..

• Liker
barkisar
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Interessant at du har to forskjellige teglsteiner i din skorstein. Den nedre delen er det gulgrønn børstet og øvre delen ser ut til å være spunnet stein..
Om du vil pusse skorsteinen så må man uansett hugge ut og bytte de skadede steinene før man pusser..
Takk for svar!

Ja, det er kanskje like greit å bytte dem, jeg hadde tenkt å slippe det, men det kommer kanskje ikke til å holde særlig lenge.

Jeg mistenker at de allerede har byttet ut den øvre delen av skorsteinen én gang, derfor de forskjellige steinene.

/Barkisar

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.