Noen som vet om dette er mulig? Toetasjes hus, åpning rundt 5 meter, mellometasje som hviler på ytterveggen som skal bort. Finnes det løsninger for å unngå en bjelke ved åpningen på første etasje?

J
For litt info om ditt kommende arbeid
Foto pluss tegninger på konstruksjonen som er i dag så kan du få svar

D dogpox skrev:
Noen som vet om dette er mulig? Toetasjes hus, åpning rundt 5 meter, mellomdekke som hviler på ytterveggen som skal bort. Finnes det løsninger for å slippe en bjelke ved åpningen på grunnplanet?
Klart mulig,
Var med og rev en bærende kjellervegg for noen år siden da huseieren også ville bygge ut kjelleren.

Forsterkningen i det tilfellet ble en HEA200 stålbjelke som vises på bildene nedenfor. Spennvidde rundt 6m.
Ble helt innebygd i dekket da vi sagde inn eksisterende gulvbjelker i bjelken, det vises litt i overkant på det ene bildet.

Det kan være en type alternativ hvis du ikke vil ha noen synlig bjelke.

• Byggeområde med delvis revet källarveggen, støttestolper, og mursteinrester på gulvet. En gul vegg og radiator er synlige i bakgrunnen.
  • HEA200 stålbjelke installert som forsterkning i en kjellervegg, delvis innfelt i et bjelkelag. Synlig rust og treverk rundt åpningen.
  • Kjellerrom under renovering, med synlig stålbjelke (HEA200) og grushaug på gulvet. Verktøy og materialer er stablet langs veggene.
  • Kjellerrom med nystøpt betonggulv, nakne murvegger til venstre og noen verktøy og ledninger på veggene, åpen dør i bakgrunnen.
  • Liker
kulle og 1 annen
  • Laddar…
Tror jeg forstår konstruksjonen, men lurer på om en slik bjelke er ment å brukes sånn? Regnet dere på holdfastheten og de lastene som mellom bjelkene trykker med?

D dogpox skrev:
Tror jeg forstår konstruksjonen, men lurer på om en slik bjelke er ment å brukes sånn? Regnet dere på styrken og de lastene som mellom bjelkene trykker med?
I dette tilfellet var det en konstruktør som utarbeidet detaljtegningen på denne løsningen. Så jeg er helt sikker på at det vil holde. Er jo i prinsippet bare lasten fra gulvet som belaster bjelken.
Resultatet ble et helt stumt gulv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.