Hei!
Jeg holder på å renovere gangen i leiligheten min og oppdager hele tiden ting jeg trenger å tenke på, som seg hør og bør for en nybegynner.

Nå er tapetet revet, hull sparklet og veggene pusset, men jeg innser at de veldig gamle kablene som er utenpå blir vanskelige å sparkle/male under. De er skikkelig stygge og jeg skulle gjerne villet skjule dem. Leste et sted at det går an å felle dem inn, men:

1. Hvordan gjør jeg det og hva innebærer det å felle inn?
2. Kablene er antageligvis veldig gamle, er det noe jeg trenger å ta med i beregningen?
3. Finnes det en annen måte enn innfelling som kan fungere?

Sender med et bilde hvis det kan hjelpe.
Takk for svar!! :love: Gammel kabel installert utenpå en vegg med avskallet maling og sprekker i hjørnet av et rom.

Det finnes såkalte kabelkanaler i plast, ikke så sexy pene men gjør jobben enkelt for deg.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finnes såkalte kabelkanaler i plast, ikke så sexig pene men gjør jobben enkelt for deg.
Googlet og det ville garantert gjøre det 100 ganger penere enn nå iallfall! Virker enklere enn å fugen også (som jeg fortsatt ikke helt vet hva innebærer eller hvordan det blir)

Fuging kommer ikke bli pent, for grove kabler.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Foging kommer ikke bli pent, for grove kabler.
Flaks i uflaks da for det virker mer kronglete enn kabelkanaler

At det ser ut som det gjør på bildet skyldes vel en slurvete (billig) elektrikerinnsats langs veien der man bare har lagt på kabelen på utsiden uten å prøve å løse det med eksisterende kabelkanaler, eller ved å lage nye. Skal innrømmes at det kan bli omstendelig å lage pene løsninger hvis man legger ny kabel når overflater etc. allerede er på plass, men også at det ofte egentlig er enklere enn hva noen vil innrømme. På småjobber er den faste delen av avgiften ofte viktigere, og elektrikeren tjener mer på å gjøre jobben så raskt som mulig, og de må jo få dekket sine utgifter de også.

* Hva min erfaring med å ha engasjert elektrikere sier, er at en god en, i din situasjon, ofte feller inn ny kabelføring i veggen, dvs. lager et spor i veggen der kabelen senkes, hvilket man så sparkle over. Det avhenger av hvilken type vegg man har, men oftest går det å ganske enkelt hogge fram et spor med kniv eller lignende.

Derimot er det sikkert slik at det finnes bestemmelser for hvordan en slik jobb skal gjøres, og fremfor alt med hvilken type utstyr som skal brukes. dvs type kabel, eventuelt beskyttelsesrør for kabel, osv. Det er slikt den gode elektrikeren vet, og med hvilket hun eller han så kan foreslå en pen, men kostnadseffektiv løsning. Selv vet jeg ikke hvor mye av slike bestemmelser det finnes eller ikke finnes, så det ville jeg definitivt sjekket med elektriker. Jeg er dog typen som velger å betale/jobbe ekstra for å få pene, langsiktige løsninger....Det er ikke alltid riktig, for alle.

• Liker
Husmysmusen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.