40.240 lest ·
58 svar
40k lest
58 svar
Skjøting bjelkelag 50x200 med spikerplater
Egen skog = eget saget virke.
Grått av solen, ja langtidsprosjekt
Grått av solen, ja langtidsprosjekt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Akkurat som jeg mistenkte.
Finnes tydeligvis spesielle spikerbeslag for skarvning der jeg har tenkt meg. Det heter Gerberbeslag.
Fant en bra håndbok fra Gunnebo:
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byg...tur/Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf
Som mange allerede har skrevet (og mange ikke tror på)... hele gulvet blir sterkere/mindre svikt når man bruker hele lengder og en støtte i midten.
Men hele lengden trenger ikke å være en homogen planke.
Den enkleste måten er å kjøpe et par plater med byggplyfa, kappe så man får 120cm x bjelkehøyde, eller t.o.m. 15mm plyfa, lime og bruke klammerpistol eller skru.
Men hele lengden trenger ikke å være en homogen planke.
Den enkleste måten er å kjøpe et par plater med byggplyfa, kappe så man får 120cm x bjelkehøyde, eller t.o.m. 15mm plyfa, lime og bruke klammerpistol eller skru.
En lask på hver side av bjelken. 60 cm på hver side av skjøten.
Ønsker man ikke å lime, så skrur/spikrer man en vertikal rad med spiker/skruer 5 cm fra ytre kanten på lasken, en rad spiker/skruer 5 cm fra kortenden på bjelken, samt en skrue/spiker mellom disse to radene, likt på begge sider av skjøten.
Som 5-tallet på en terning pluss noen ekstra prikker til høyre og venstre, dette ganger to på hver lask (på hver side av bjelkeskjøten).
Ønsker man ikke å lime, så skrur/spikrer man en vertikal rad med spiker/skruer 5 cm fra ytre kanten på lasken, en rad spiker/skruer 5 cm fra kortenden på bjelken, samt en skrue/spiker mellom disse to radene, likt på begge sider av skjøten.
Som 5-tallet på en terning pluss noen ekstra prikker til høyre og venstre, dette ganger to på hver lask (på hver side av bjelkeskjøten).

Sånn kan det se ut med maksimalt tillatt antall spiker.
tror det kommer bli 12-14 stk. senere.
gjetningsvis holder det med 10
Sist redigert:
Kjøp bra skruer/spiker.
Jeg hadde Biltema ankorskruer som gikk av når man skrudde dem fast.
Jeg kjøpte selvfølgelig ingen flere esker.
Tenkte ha dem til takstoler, men turte ikke, så det fikk bli Gunnebo ankerspiker i stedet.
Jeg hadde Biltema ankorskruer som gikk av når man skrudde dem fast.
Jeg kjøpte selvfølgelig ingen flere esker.
Tenkte ha dem til takstoler, men turte ikke, så det fikk bli Gunnebo ankerspiker i stedet.
Jeg kjører med gunnebos ;-)
Det høres bra ut. Jeg tviler på at de sjanser med kvaliteten ... 
Spikemønsteret på bildet ditt ser bra ut for meg. Jeg kan dessverre ikke gi noen ekspertinnsikt.
Men omtrent sånn ville jeg nok selv spikret om jeg hadde vært nødt til å "sjange".
Skal det hovedsakelig ta bøyende moment skal det være spik hver ende, ingenting eller lite i midten.
Men dine skjøter skal nok ta både bøyende moment, dragende kraft og skjevhet i skjøten.
Spikemønsteret på bildet ditt ser bra ut for meg. Jeg kan dessverre ikke gi noen ekspertinnsikt.
Men omtrent sånn ville jeg nok selv spikret om jeg hadde vært nødt til å "sjange".
Skal det hovedsakelig ta bøyende moment skal det være spik hver ende, ingenting eller lite i midten.
Men dine skjøter skal nok ta både bøyende moment, dragende kraft og skjevhet i skjøten.
Hvordan gjør du på andre siden? Spikerne bør jo ikke havne på samme sted.moonlightfarmer skrev:
Har for meg at avstanden mellom skru/spiker skal være mer enn 10ggr spikerens tykkelse i trefibrenes retning... Har ingen kilde på det, men det er noe jeg husker fra lenge siden...
Sist redigert av en moderator:
Jeg forskyver hele hullbildet ett hull i bjelkens retning. Da blir det bare 12 spiker.
Hadde spikeren bare vært 35 lange så tror jeg det var akseptabelt å kjøre de mot hverandre.
Hadde spikeren bare vært 35 lange så tror jeg det var akseptabelt å kjøre de mot hverandre.
Ja det hadde nok holdt men jeg synes det roter til den videre byggingen litt. Vil helst ha alt cc 600 eller 1200. Jeg vet det høres teit ut kanskje, men det gjør det mye lettere synes jeg.
Sist redigert:
Ja den 5cm-forskyvningen kan jo komplisere det. Mest hvis man tenker å maksimere bredden for takstolene med 1200mm i hvert rom. Da blir det litt komplisert med bjelkelaget når det ikke stemmer med hvor man vil legge gulvsponet osv.