Har bygd rammen til garasjen og skal nå legge taktro: 95 x 22.
Den er endeskjøtt. Innebærer det at jeg kan legge skjøtene mellom takstolene og likevel få god holdfasthet om jeg f.eks. skal opp på taket? Eller bør man likevel skjøte på takstolene?
Den er endeskjøtt. Innebærer det at jeg kan legge skjøtene mellom takstolene og likevel få god holdfasthet om jeg f.eks. skal opp på taket? Eller bør man likevel skjøte på takstolene?
Nei du trenger ikke legge skjøten på takstolene, men du bør sørge for at det ikke blir en generalskjøt, dvs at endeskjøten havner på samme sted.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det er nok vanlig praksis å skjøte rupanelet mellom takstolene selv om det ikke har endespont.
Var nettopp oppe på loftet og sjekket. Jo da.
Å skjøte over takstolene medfører at man spikrer veldig nær bordkanten, med svært stor risiko for at bordene sprekker. Det er heller ikke ideelt.
Men som skrevet, så skal skjøtene spres ut, så ikke alle havner i samme "fag". Å skjøte maks hver fjerde bord i samme fag tror jeg er en god retningslinje.
Var nettopp oppe på loftet og sjekket. Jo da.
Å skjøte over takstolene medfører at man spikrer veldig nær bordkanten, med svært stor risiko for at bordene sprekker. Det er heller ikke ideelt.
Men som skrevet, så skal skjøtene spres ut, så ikke alle havner i samme "fag". Å skjøte maks hver fjerde bord i samme fag tror jeg er en god retningslinje.
Det innebærer at plankene må være rundt 4,80 lange for å kunne unngå skjøter innenfor samme rom oftere enn hver fjerde rad.KnockOnWood skrev:
Jeg tror nok at du kan skøyte oftere enn så innenfor samme rom. Sørg bare for å spre skjøtene innen rommet minst 30 cm.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du kan ha rett, Vojma!
Når jeg har kjøpt råspont til mine tak, har jeg kjøpt et par ulike lengder, 4,8 og 3,6 meter.
Deretter variert i hvilken rekkefølge de har blitt lagt, slik at skjøtene har blitt spredd ut.
Oppdatering
Nå har jeg vært ute og kikket på garasjetaket.
Takutspringet er ca ti meter.
I et takstolsfag ligger det en skjøt på hver sjette planke.
I de tre andre er det en skjøt på hver tredje planke.
Når jeg har kjøpt råspont til mine tak, har jeg kjøpt et par ulike lengder, 4,8 og 3,6 meter.
Deretter variert i hvilken rekkefølge de har blitt lagt, slik at skjøtene har blitt spredd ut.
Oppdatering
Nå har jeg vært ute og kikket på garasjetaket.
Takutspringet er ca ti meter.
I et takstolsfag ligger det en skjøt på hver sjette planke.
I de tre andre er det en skjøt på hver tredje planke.
Sist redigert:
Nå har jeg lagt halve taket (= 30 kvm) med skjøter tilfeldig spredt mellom takstolene. Har også krøpet rundt og lagt underlagsduken, og det er ingen tendenser til svakheter på noen punkter. Så det går utmerket å skjøte mellom takstolene. Takk for alle svar.
Klikk her for å svare