Hei

Ettersom høsten nå har begynt er det på tide å avslutte det som burde ha skjedd i løpet av sommeren. Det vil si bytte de syllene som har blitt frigjort, bytte ytterendene på gulvbjelkene innenfor syllen, åpne grunnmuren og starte alt som må gjøres i krypkjelleren.

Ettersom det er flere trinn, lager jeg et innlegg om hvert trinn med bilder.

Bytte syll

Syllen rundt hele grunnmuren er gjennområtten og trenger derfor å byttes.

Min plan er å sette støtte på innsiden av syllen, oppå grunnmuren under de plankene som er festet mellom ytre og indre veggstendere, kappe de vertikale stenderne oppå syllen 5-10 cm opp og deretter sage til distanser av nye stendere å sette dit og skru fast 2 nye stendere utenpå som også står på den nye syllen.

Vegg med gul isolasjon eksponert, råtten treverk under, del av renoveringsprosjekt. En elektrisk drill og kabler synlig.

Nåværende syll er trolig 2x6", så den nye får bli 45x145 fordi det er vanskelig å finne stendere som er 50x150.

Noe jeg har gått glipp av i planen eller som jeg må tenke på?

Skjøte gulvbjelker

Alle ytterender som har ligget på grunnmuren er råtne 10-20 cm innover.
Tanken er å kappe disse bjelkene 40-50 cm inn og skjøte på nye bjelkebiter som ligger oppå grunnmuren.
Deretter sette en bærebjelke i krypkjelleren under disse skjøtene.

Verktøy og trearbeid ved skarving av golvreglar, med isolasjon synlig i bakgrunnen.

Skadet trebjelke over grunnmur med tegn på råte, viser hvor den skal skjæres og skjøtes med ny bjelke.

Et problem er at de nåværende gulvbjelkene er cirka 50x150 mm, noe som er vanskelig å få tak i. Så hvis skjøtingen gjøres med 45x145 blir det ujevnt.
Ville det fungere å sette biter av masonite, eller annen tynn plate, på den nye bjelken i midten og deretter skru fast nye bjelker utenpå? Som bildet nedenfor forsøker å vise.

Diagram som viser skarving av golvregler med eksisterende 50x150 mm regel og ny 45x145 mm regel supplert med mellomlegg.

Sist redigert:
Åpning i grunnmuren

Siden den eneste tilgangen til krypkjelleren i dag er gjennom matkjelleren under kjøkkenet, må det gjøres en ny åpning direkte utenfra.

Grunnmuren består av 5 lag lecablokker som står på en støpt såle. På utsiden er det et 15 cm lag av betong støpt.

På innsiden der jeg vil lage åpningen er det en vertikal sprekk gjennom alle 5 lag lecablokker. Så der er det etter mitt syn et bra sted å ha åpningen.
Sprekken vises mellom ventilen og gulvbjelken på dette bildet, og fortsetter nedover gjennom alle lecablokkene.

Vertikal sprekk gjennom lecablokk, ved siden av en råtten bjelke; en ventil synlig over sprekket, omgitt av treverk og murverk.

Når svillen ovenpå er byttet, er tanken å ganske enkelt pigge bort leca og betong slik at en åpning på cirka 1 meter skapes. Jeg håper at det holder å fjerne 4 lag leca, slik at litt støtte er igjen. Ellers må det kanskje støpes mer betong under sålen for å forsterke.

En gulvbjelke vil i og med dette henge i luften. Holder det å sette en ekstra bjelke innenfor svillen som hviler ovenpå muren og feste gulvbjelken med en bjelkesko i svillen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.