Hei,
jeg holder på å bygge et verksted/telt (dvs. ingen kryssfinerplater på veggene som hjelper å stive dem opp). Teltet kommer til å være 15m langt, 5m bredt og 5.4m høyt; på dette vil takstoler og tak bygges.

For rammen har jeg bestemt meg for 125x50 stendere på CC 60. Men jeg får kun tak i 3.7m lange stendere. Så hvordan får jeg en 3.7m stender til å bli 5.4m?

Jeg har forsøkt å skissere to løsninger nedenfor. I a) legger jeg en horisontal stender og fortsetter deretter med vertikale, og i b) prøver jeg å skjøte hver stender med to 1-meters stendere på hver side av skjøten. Hva holder best? Finnes det en annen måte jeg burde gjøre det på?

• Skisse av to løsninger for å forlenge treverk. Alternativ a) med horisontal overlapning, alternativ b) med 1 meters forsterkningsbiter på sidene.
Finnes 5,4 meters ( 145X45 ) men ikke i dine mål, kanskje du må revidere deg på tykkelsen. Det finnes i varehusene, Googlet litt raskt på regel 5,4m med flere treff.

Helt bevisst om at det finnes 5,4m stendere men greia er at de stenderne kan jeg kjøpe for 35 kr/m mens 3,7m stenderne får jeg for 13 kr/m...

EN prisfråga da. det går bra å skarve som du tenker. Sått 8 fra hver side i sikk sakk, skruer i modell som denne som ikke går helt igjennom

• En metallskrue med flatt hode, delvis gjenget, riller for grep og skarp spiss. Skruen går ikke helt gjennom materialet.
Mener du modell a eller b da?

Tenkte ikke A eller B, men den typen har jeg skarvet regler med og er totalt stum skarv., 1 meters skarvbit og 2 i enden 10 cm inn, 2 på midten, og 2 i enden 10 cm inn på den delen som skal skarves, litt sikk sakk så de binder totalt.

50x125 54dm er en vanlig dimensjon på sagbruket. Har du kontakter bør du kunne kjøpe deg en pakke, dog ingen 13:-/m om du vil ha noe som skal gå an å bugge med

Hva koster skjøtene i materialkostnad?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.