Hei.

Jeg holder på å bygge et rom hvor det skal inn et nytt tak. Målene på bjelkene som skal holde opp taket (tre lag gips) kommer til å bli 8,8m. Jeg har testet å skjøte 140*45 bjelker som ligger overlappende med en meters skjøt. Disse har jeg skrudd med cc30. Jeg tenkte at hvis jeg kan gå på den (100kg) så bør det vel holde for gipsen? Hvis jeg har regnet riktig, vil vekten for tre lag gips havne på ca 24kg/m2, som ikke burde være noe problem. Testbjelken har jeg ikke limt, så den svikter ca 2cm i midten når jeg står der, men jeg tenker at trelim burde fikse den biten.

Hva tror dere om det, og har dere kanskje noen andre tips?
Trepaneler på gulvet, forberedt for bygging av innertak. En drill ligger i forgrunnen, og det er isolasjon langs veggen i bakgrunnen.

Sist redigert:
Plyfa på begge sider + lim + bolter ville det gjøre sterkere.

Jeg hadde gått for 6"x2" bjelker eller i hvert fall 5"x2". Styrken øker med y-dimensjonen i tredje potens.
Skru med cc 30 på en meters lengde er ikke særlig mange skruer. Sammenlign for eksempel spikerplate.
En ting er å kunne gå på den, en annen er å ha margin og være forberedt på det verste.

Det der tror jeg kommer til å svikte. Om vi antar cc60 mellom bjelkene, så laster du jo hver bjelke med ca 230kg. Å lime dem sammen i bredden, øker ikke bøyemotstanden, det kan redusere risikoen for at de vrir seg når du står på dem.

Finnes det ingen mulighet for å henge det opp i noe ovenfor?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.