Hvordan bør jeg se på skjøting av takbjelker?
Forutsetninger er et papptak på et skur der det også skal bygges en terrassedekke på.
Dimensjon på takbjelke og bærebjelke: 45x220 C24
Eventuelt skruelim doble 45x220 som bærebjelker for å øke anleggsflaten for en eventuell bjelkeskjøt.
Konstruksjonen er:
9 meter spennvidde cc 60 med en eller to bærebjelker som ekstra støtte. Altså 2,83m eller 4,25m frittliggende avhengig av om jeg velger en eller to bærebjelker.
Er fingerskjøtet bjelke 8,5m bedre, eller er det bedre å skjøte bjelker på bærebjelkene. Er det da ende mot ende med spikerplate eller planke som gjelder, eller er det bedre å overlappskjøte bjelkene på bærebjelkene.
Estetikken er ikke viktig, vil oppnå best styrke.
Forutsetninger er et papptak på et skur der det også skal bygges en terrassedekke på.
Dimensjon på takbjelke og bærebjelke: 45x220 C24
Eventuelt skruelim doble 45x220 som bærebjelker for å øke anleggsflaten for en eventuell bjelkeskjøt.
Konstruksjonen er:
9 meter spennvidde cc 60 med en eller to bærebjelker som ekstra støtte. Altså 2,83m eller 4,25m frittliggende avhengig av om jeg velger en eller to bærebjelker.
Er fingerskjøtet bjelke 8,5m bedre, eller er det bedre å skjøte bjelker på bærebjelkene. Er det da ende mot ende med spikerplate eller planke som gjelder, eller er det bedre å overlappskjøte bjelkene på bærebjelkene.
Estetikken er ikke viktig, vil oppnå best styrke.
Vil holde takhøyden nede så mye som mulig.
Hva tror dere om dimensjonene i stommen?
Og er det nødvendig med 2 bærere eller er én tilstrekkelig?
Noen som har peiling på bæreevne må gjerne svare.
Hva tror dere om dimensjonene i stommen?
Og er det nødvendig med 2 bærere eller er én tilstrekkelig?
Noen som har peiling på bæreevne må gjerne svare.
Hva jeg har forstått er det heller bærlinens dimensjon og tetthet på stolper under denne som er viktigere enn antallet bærliner eller har jeg feil?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur skarvar jag takstolar på bästa sätt på ett förråd
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Hur gör man för att på bästa och snyggaste sätt skarva klicktak? Jag lägger på ett uthus. På det stora taket är det redan gjort på ett snyggt sätt.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bästa sättet att skarva i en kopplingsdosa?
El