Hei,

Jeg skal sette takpanel i to rom og har kjøpt økonomisortering som ikke har endefals. De skal jo limes og skjøtes over spikerslaget.

Nå lurer jeg på om man vinner noe på å også geringskappe dem i hverandre? Altså kutte dem med 45 graders skrå på bladet og på den måten få en "stabilere" skjøt, som en fattigmanns-endefals. Eller er det bare unødvendig arbeid?

Hva sier snekkeryrkesfolkene?

Innerpanelet har vel bare en "dekorativ" funksjon, altså ingen bærende oppgave.

Så det er vel en utseendesak om/hvordan du skjøter eller ikke.
Men lime? Tenker du ikke på båtbygge nå?

//KoW

Jeg er ikke tømrerproff, men alle paneltak jeg har sett bli satt opp har manglet endespont, bare kuttet med fintannet gjærsag.

Endespont er jo til for å skjøte mellom lekter, f.eks. råspont på et undertak. Innerpanel skjøtes på lekt/glipanel, uten lim.

Og om du skjøter på en lekt/glipanel trenger du vel knapt en "sterkere" skjøt. Om du har kjøpt panel som har ligget ute, la den ligge inne en stund før du setter den opp, slik at den ikke krymper så mye.

Jeg har prøvd noen ganger når det ikke har passet å skjøte på regel, mest pga materialmangel, å dra på skjøten og latt den havne der den havner.

Gilbert skrev:
Jeg har prøvd noen ganger når det ikke har passet å forlenge med regel, mest på grunn av materialmangel, å kexfuge skjøten og latt den havne der den havner.
Jepp, har gjort det også og det fungerer jævlig bra, men er kanskje litt omstendelig og krever maskin for det. Men i tid er det forsvinnende lite da det tar maks 1 min/skjøt å kjøre to spor og litt lim hvis man også vil luksusbehandle det.

Panel for himling har jeg aldri sett med endenot. Jeg tror ikke engang det finnes. Du lager bare en stumskjøt på en regel/takstol. Heller ikke trenger du lime endefjølene.

andersmc skrev:
Panel for innertak har jeg aldri sett med endepløying. Jeg tror ikke engang det finnes. Du gjør bare stumpskjøt på en bjelke/takstol. Ikke heller trenger du å lime endestykket.
Jo da, det finnes endepløyd innertakspanel. Ca 50 kvm bare i mitt hus...

Men når du har not og fjær på henholdsvis langsiden av bordet så trenger du ikke å tenke på det i det hele tatt. Det skal mye til om det skal bli noe feil med det.

Ja, for eksempel er siljans takpanel endepløyd. Men ikke deres økonomisortering (men jeg fikk endepløyd b-sortering til et av rommene som akkurat nå settes med fallende lengder) Og i siljans beskrivelse står det at skjøtene skal limes, men det gjelder kanskje bare endepløyde skjøter mellom regel/gles?

Troligvis gjelder det bare ved skjøt mellom regel/spredt ja.

Eller, det kanskje gjelder alltid, men normalt limer man ikke ved skjøt på regel.

Jaja, føles jo ikke som det skader å lime, så jeg fortsetter med det. Går jo ikke med noen gigantiske mengder ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.