Kommer til, etter ønske, sette takpanel perlespont Moelven Regina i et mindre soverom (10 kvm).
Bredden på rommet (2,65 m) gjør at platene må skjøtes. De er spuntet så det bør jo gå bra, men…
Panelplaten er 2,435 m lang (alt 1,215 m) og med den lengre blir det bare en stump på ca 0,2 m. Skal man forskyve skjøten og begynne neste rad med den avkappede platen? Minst avfall forstår jeg, men hvordan kommer det til å se ut? Hvordan kan inntrykket av skjøten minimeres?
Tanken med panelet er såklart å slippe å male det nå.
Takknemlig for tips

Tegn det opp på et papir! Prøv å få skjøtene slik at det ikke dannes linjer, det er ofte ok om skjøten er på samme avstand fra veggen med noen brøders mellomrom.

• Liker
Kjell_G
  • Laddar…
Ikke svar på ditt spørsmål, men jeg ville ha valgt andre takplater.

Platene er tynne og ganske slarkete, og not og fjær er enda tynnere, noe som gjorde det vanskelig å få dem sammen pent. Vi hadde kjøpt den lange varianten.

Hadde vi ikke hatt 43 mil hjem, ville vi ha returnert dem.

R Ripley skrev:
Ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ville ha valgt andre takplater.

Platene er tynne og ganske slappe, og not og fjær er enda tynnere, noe som gjorde det vanskelig å få dem sammen pent. Vi hadde kjøpt den lange varianten.

Hadde vi ikke hatt 43 mil hjem, hadde vi levert dem tilbake.
Trist at de ikke føltes bra. Har brukt disse på vegg og på en innerdør, hvilket fungerer bra. Men kan tenke meg at det blir kronglete i taket.
Hvordan ble sluttresultatet ellers?

L Leif i Skåne skrev:
Tegn det opp på et papir! Forsøk å få skjøter så det ikke danner linjer det er ofte ok om skjøten hender par samme avstand fra vegg med noen brødre mellomrom.
Platene av mdf er 600 mm brede så skjøten omfatter 5-6 "planker".
Kommer nok til å merkes. Så på en eller annen anvisning at man skulle stryke på litt maling i noten. Kanskje det reduserer skjøtinntrykket?

Jeg er ikke fornøyd, og da er jeg ikke særlig pirkete 😃. Men jeg har ikke gått over med maling, det kanskje blir bedre da.

Vi planlegger for taket i andre etasje og har vel ikke kommet fram til hva vi skal sette opp, det er jo fint med perlespon. Huntonit har tykkere perlesponplater men de er egentlig for vegg og veier bly.

Hos oss er alt et spørsmål om å finne et kompromiss mellom at det skal bli klart (det er et fritidshus så vi har bare ferie og langhelger å jobbe på), det må ikke være for dyrt (huset har ingen stor verdi) og at det skal være noenlunde enkelt å få opp (jeg er ikke særlig praktisk).
Derfor liker jeg panelplater, prisgunstige og bygger direkte pluss at jeg vanligvis kan få dem opp selv.

Hvis du har brukt de på vegg tidligere vet du også hvordan de ser ut og fungerer. Håper det blir bra (du kanskje er lurere enn oss også 😃)

• Liker
Kjell_G
  • Laddar…
Karrock
Det høres ut som at det er vegg- og brystpanel plater. Slike skjøter i sjokk kan vel neppe se bra ut i tak? Går det å legge generalskjøt på ett eller et par steder, fleske ut taklister ordentlig, eller på annen måte skjule skjøtene helt?

Karrock Karrock skrev:
Det høres ut som at det er vegg- og brystpanelplater. Sånne skjøter i sjokk kan vel neppe se bra ut i tak? Går det an å legge generalskjøt på ett eller et par steder, fleske ut taklistene ordentlig, eller på annen måte skjule skjøtene helt?
Stemmer, og min følelse er også at det ikke kommer til å se bra ut. Men åpenbart selges og monteres plater.
Kanskje må fake skjøter her og der så man ikke tenker på det 😁

R Ripley skrev:
Jeg er ikke fornøyd, og da er jeg ikke særlig pirkete 😃. Men jeg har ikke gått over med farge, det kanskje blir bedre da.

Vi planlegger for taket på overetasjen og har vel ikke kommet fram til hva vi skal sette, det er jo fint med perlestaff. Huntonit har tykkere perlestaffplater men de er egentlig for vegg og veier bly.

Hos oss er alt et spørsmål om å finne et kompromiss mellom at det skal bli klart (det er et fritidshus så vi har bare ferie og langhelger å jobbe på), det får ikke være for dyrt (huset har ingen større verdi) og at det skal være rimelig enkelt å få opp (jeg er ikke særlig praktisk).
Derfor liker jeg panelplater, prisgunstige og bygger direkte pluss at jeg pleier å kunne få dem opp selv.

Om du har brukt dem på vegg tidligere vet du jo også hvordan de ser ut og fungerer. Håper det blir bra (du kanskje er klokere enn oss også 😃)
Liker også ferdige løsninger i tak. Gipspuss, sliping og maling går helt bort. Vi har plater i dag 300x600 og en tanke er å skru ned og sette panelbord, men da blir det mer arbeid med kvistlakk og maling.
Dessverre ingen lur løsning ☺️

Det fantes noen rester fra tidligere, og det ga seg selv når jeg slo dem sammen - nei, det funker ikke.
Men håp finnes, kona kom med ideen om å sette platene andre veien. Det er skråtak i rommet så det blir en dekklist i overgangen. Det føltes litt uvant men tror det kommer til å se greit ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.