Düsseldorff
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Var de endspontet da?
Ja.

Düsseldorff
Innendørs tak med panelmønster og en hvit firkantet lampe festet. Brunt paneltak i treverk med skinnende overflate, sett fra en vinkel, med et hjørne av vindu synlig nederst.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
[bilde][bilde]
Ser jo fint ut. På bilde to ser jeg ingen skjøter. Kanskje blir det med skjøter likevel 🤔

har gjort et tak med skjøter. panelskiven. etter tjue år på badet mitt synes ingen skjøter ennå... men kanskje kommer

• Liker
Bjerke88
  • Laddar…
Düsseldorff
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Ser jo fint ut. På bilde to ser jeg ingen skjøter. Kanskje blir det med skjøter likevel 🤔
Det er skjøter her og der men i og med at det er godt utført synes skjøtene ikke.

• Liker
Bjerke88
  • Laddar…
Finnes det endespontet panel? Aldri hørt om.
Men jeg tror du alltid vil se skjøtene. Ikke på grunn av fuktbevegeligheten, den går mest på tvers av fibrene, knapt noe i det hele tatt langs fibrene. Men fordi plankene kuver seg ulikt. Det kan være verdt å sjekke at plankene på hver side av skjøten har kjerneved på samme side slik at de kuver seg likt.

Düsseldorff
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns det endesporet panel? Aldri hørt om.
Men jeg tror du alltid vil se skjøtene. Ikke på grunn av fuktbevegelsen, den går mest på tvers av fiberne, knapt noe som helst langs med fiberne. Men fordi bordene krummer seg ulikt. Det kan være verdt å sjekke at bordene på hver side av skjøten har kjerneved på samme side, slik at de krummer seg likt.
Det fantes i alle fall. Taket på bildene jeg viste ovenfor er endesporet. Det er riktignok ikke perlestaffpanel, men lignende og over 100 år gammelt. På noen steder ser man endeskjøtene tydelig, men de fleste trenger man strølys for å se.

T Thomas_Blekinge skrev:
Finnes det endepløyd perlestaff? Aldri hørt om det.
Men jeg tror at du alltid vil se skjøtene. Ikke på grunn av fuktbevegelsene, de går mest på tvers av fibrene, knapt noe i det hele tatt langs med fibrene. Men fordi bordene kuver seg ulikt. Det kan være verdt å sjekke at bordene på hver side av skjøten har kjerneved på samme side slik at de kuver seg likt.
Panelskiven er endepløyd

Kjøpte pärlspont fra Veckebosåg for noen år siden og den er not og fjær i endene. Finnes å bestille i ulike bredder men i fallende lengder. (Men det meste var like langt)

Jiji Jiji skrev:
Kjøpte perlestaff fra Veckebosåg for noen år siden og den er profilsaget i endene. Finnes å bestille i ulike bredder men i fallende lengder. (Men det meste var like langt)
Samlet du på lengden? Hvordan blir samlingene?

Det blir bra å skjøte på lengden. Det er et gammelt hus og både gulv og tak er skjøtet på lengden fra før. Husk bare å male før du setter opp perlestaffpanelen. (I alle fall ett eller to strøk, avhengig av hvilken type maling du bruker.)

Jiji Jiji skrev:
Det blir bra å skjøte på lengden. Det er et gammelt hus og både gulv og tak er skjøtet på lengden fra før. Husk bare å male før du setter opp perlestaffpanelet. (I alle fall en eller to strøk, avhengig av hvilken type maling du bruker.)
Kommer bruke ferdigmalt 🙂

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.