Rev en vegg i huset nettopp for å få større TV-rom.
Tenkte å forlenge parketten inn i det nye rommet, men ser nå at det kan bli vanskelig uten en list (vil helst ikke ha list).
Kortsiden på parkettbordene er selvfølgelig kuttet mot veggen jeg rev.

Kan man kjøpe noe spont-kit eller lignende?

Føles som at dette burde være et ganske vanlig problem da mange endrer planløsningen i sine hus.

Lim en bit kryssfiner på undersiden.
Protte

• Liker
stefan.stor
  • Laddar…
S stefan.stor skrev:
Rev en vegg i huset nylig for å få større TV-rom.
Tenkte å forlenge parketten inn i det nye rommet men ser nå at det kan bli vanskelig uten en list (vil helst ikke ha list).
Kortsiden på parkettbordene er selvfølgelig kappet mot veggen jeg rev.

Kan man kjøpe noe spont-sett eller lignende?

Føles som at dette burde være et ganske vanlig problem da mange endrer planløsningen i sine hus.
Du freser og bruker løs fjær. Vet ikke helt hvordan folk gjør i endene da. Du trenger en håndoverfres og et passende fresehode. Cobolt er bra merke og finnes her: https://www.tooltrust.se/for-overhandsfras/skivnotfrasar/skivnotfrasar-med-skaft

prototypen prototypen skrev:
Lim en bit plywood på undersiden.
Protte
Det ville være en enkel løsning, men plywood bygger jo en del.
Det kan bli en kul på gulvene kanskje?

Man kan jo teste å gjøre så på en løs bit for å se hvordan det blir.. :)

Da blir det generalskarv og Not og fjær er ikke den stiveste sammenføyningen.
Protte

S Svante Svenson skrev:
Du freser og bruker løs fjær. Vet ikke helt hvordan folk gjør i endene dog. Du trenger en håndoverfres og et passende fresstål. Cobolt er bra merke og finnes her: [lenke]
Det er bare i endene jeg ikke har spont, men man kan kanskje frese et spor i kortsiden for å låse gavlene litt?

prototypen prototypen skrev:
Da blir det generalskjøt og Not og fjær er ikke den stiveste sammenføyningen.
Protte
Rektangelformet område med blå del, pil viser hvor ende på gulvplanker skal ligge. Det er i den blå delen det nye gulvet skal legges.
General skjøten blir ikke så lang, så det får jeg leve med.
En list synes nok mer tenker jeg.
Pilen viser hvor gavlsiden på plankene ligger.

Best blir kanskje kryssfiner samt å frese et spor i gavlene også slik at gavlene låser mot hverandre litt med?

S stefan.stor skrev:
Best blir kanskje plywood samt å frese et spor i gavlene også så at gavlene låser mot hverandre litt med?
S stefan.stor skrev:
Best blir kanskje plywood samt å frese et spor i gavlene også så at gavlene låser mot hverandre litt med?
Eller så kapper man hele rett av fra hjørnet til ytterveggen. Å skjøte i parkett sånn med generalskjøter kommer til å se ut som ankskit. Avhengig av hva du har for parkett selvsagt. Men give it a try, vanskelig å få det pent. Kan jo ikke være så mange kvadrat å legge i hele den nisjen liksom.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.