Hei

hvordan skal jeg skjøte her?

Antar at riktig måte er å dele platen på midten ta en større bit av neste plate så man når helt ut til hjørnet?
 
  • Veggen med gipsplater mot et hjørne, uferdig montering.
  • En vegg med gipsplater, en del er montert, resten ligger lent mot veggen. Rommet ser ut til å være under renovering.
E
F frenberg skrev:
Hei

hvordan skal jeg skjøte her?

Antar at riktig måte er å dele platen i midten ta en større bit av neste plate så man når helt ut til hjørnet?
Jeg ville flyttet ut den gipsplaten så den stikker ut ca 10 cm forbi hjørnet og skjøtet i en bit til venstre.
 
E epw skrev:
Jeg ville flyttet ut den gipsplaten så den stikker ut ca 10 cm forbi hjørnet og skjøtet i en bit til venstre.
10 cm utenfor? Hvorfor det?

edit: Du mener så man kan knekke av kanten når man vet hvordan de møtes i hjørnet?
 
E
For at forsenkningen i platen er ca 6 cm og den vil man ikke ha i et ytterhjørne om man skal sparkle det. Da har man noen cm til gode om veggen heller.
 
E epw skrev:
För att försänkningen i skivan är ca 6 cm och den vill man inte ha i ett ytterhörn om man ska spackla det. Då har man någon cm till godo om väggen lutar.
okey. Jag köpte en sån här kant att sätta i hörnet. Spelar det någon roll för om man vill ha eller inte vill ha försänkningen?
 
  • Hvitt og blått perforert hjørneunderlag for bygg, holdt i en hånd. Egnet for installasjon i hjørner for å muliggjøre forsenkning.
Stopp.

Det du burde gjøre er å begynne med en halv skive, omtrent fra hjørnet og deretter bygge mot venstre. Da blir det en hel skive med utsparing for dørhullet og skjøten til tredje skiven havner reglementmessig midt over dørhullet i stedet for i forlengelsen av hullet som du har det nå - det pleier man å prøve å unngå.
 
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[lenke]

[bilde]
Men jeg vil vel ha skjøtene over stenderne bak? Som det er på bildet her oppe så blir skjøten over åpningen. Eller som på bildet A i pdf-dokumentet du lenket til.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Stopp.

Det du burde gjøre er å begynne med en halv skive, omtrent fra hjørnet og deretter bygge mot venstre. Da blir det en hel skive med uttak for dørhullet og skjøten til den tredje skiven havner reglementert midt over dørhullet istedenfor i forlengelsen på hullet slik du har det nå - det pleier man å prøve å unngå.
Og vil du utvikle "omtrent fra hjørnet" :) Forklar for meg som om jeg var fem år :D
 
MathiasS MathiasS skrev:
Stopp.

…i stedet for i forlengelsen av hullet som du har det nå - det pleier man å forsøke å unngå.
Ahh, det du ikke ser her er at jeg ennå ikke har tatt ut hullet for døråpningen i denne platen siden jeg var usikker på hvilken løsning jeg skulle gjøre :)
 
F frenberg skrev:
Men jeg vil vel ha skjøtene over stenderne bak? Som det er på bildet her oppe, så blir skjøten over åpningen. Eller som på bilde A i pdf-dokumentet du lenket til.
Man pleier å prøve å gjøre som i A på bildet, skjøten midt over hullet. Men ja, du må selvfølgelig prioritere å skjøte på stender der du har slike. Men, her har du jo OSB bak, og da kan du jo skjøte gipsen hvor du vil - eller rettere sagt, i henhold til YBG skal man fortsatt skjøte gipsen på stender selv når man har OSB, men det har jeg personlig driti fullstendig i og aldri hatt problemer med. Dog sørger jeg selvfølgelig for å ikke skjøte OSB og gips på samme sted.
 
  • Liker
frenberg
  • Laddar…
F frenberg skrev:
Ahh, det du ikke ser her er at jeg ennå ikke har tatt ut hullet for døråpningen i denne platen siden jeg var usikker på hvilken løsning jeg skulle gjøre :)

Aha da forstår jeg!

Men, det blir jo en litt smal bit igjen ved hjørnet. Det kanskje går å få til likevel om man tar en faset kant fra en plate og deretter bruker et hjørnebeslag i plast eller metall. Bredsparkler man deretter fra hjørnet så kommer jo ingenting til å synes av dette.

I annet fall er det vel enklest å ta bort en desimeter på platens venstrekant i stedet, så du får en bredere bit ved hjørnet. Om du har fas eller ikke ved hjørnet når du bruker hjørnebeslag/profil pleier ikke å spille noen rolle, det går alltid å sparkle bort.....men YBG gir nok veiledning om hva som er riktig der også.
 
  • Liker
frenberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.