Stopp.
Det du burde gjøre er å begynne med en halv skive, omtrent fra hjørnet og deretter bygge mot venstre. Da blir det en hel skive med utsparing for dørhullet og skjøten til tredje skiven havner reglementmessig midt over dørhullet i stedet for i forlengelsen av hullet som du har det nå - det pleier man å prøve å unngå.
Det du burde gjøre er å begynne med en halv skive, omtrent fra hjørnet og deretter bygge mot venstre. Da blir det en hel skive med utsparing for dørhullet og skjøten til tredje skiven havner reglementmessig midt over dørhullet i stedet for i forlengelsen av hullet som du har det nå - det pleier man å prøve å unngå.
Og vil du utvikle "omtrent fra hjørnet"MathiasS skrev:
Stopp.
Det du burde gjøre er å begynne med en halv skive, omtrent fra hjørnet og deretter bygge mot venstre. Da blir det en hel skive med uttak for dørhullet og skjøten til den tredje skiven havner reglementert midt over dørhullet istedenfor i forlengelsen på hullet slik du har det nå - det pleier man å prøve å unngå.
Man pleier å prøve å gjøre som i A på bildet, skjøten midt over hullet. Men ja, du må selvfølgelig prioritere å skjøte på stender der du har slike. Men, her har du jo OSB bak, og da kan du jo skjøte gipsen hvor du vil - eller rettere sagt, i henhold til YBG skal man fortsatt skjøte gipsen på stender selv når man har OSB, men det har jeg personlig driti fullstendig i og aldri hatt problemer med. Dog sørger jeg selvfølgelig for å ikke skjøte OSB og gips på samme sted.F frenberg skrev:
F frenberg skrev:
Aha da forstår jeg!
Men, det blir jo en litt smal bit igjen ved hjørnet. Det kanskje går å få til likevel om man tar en faset kant fra en plate og deretter bruker et hjørnebeslag i plast eller metall. Bredsparkler man deretter fra hjørnet så kommer jo ingenting til å synes av dette.
I annet fall er det vel enklest å ta bort en desimeter på platens venstrekant i stedet, så du får en bredere bit ved hjørnet. Om du har fas eller ikke ved hjørnet når du bruker hjørnebeslag/profil pleier ikke å spille noen rolle, det går alltid å sparkle bort.....men YBG gir nok veiledning om hva som er riktig der også.
Klikk her for å svare



