Hei,

Vi holder på å renovere et rom der det har sittet tapet direkte på sponplater. Etter å ha lest litt, ser det ut til at man bør sette opp gipsplater på sponplatene og deretter tapetsere (eller male) for å forhindre sprekkdannelser og lignende. Mange anbefaler også vanlige gipsplater (12-13mm) i stedet for rehabiliteringsgips da rehabiliteringsgipsen både er dyrere og vanskeligere å skru / sette opp (?)

Både jeg og samboeren er nybegynnere på dette, så jeg tenkte å stille noen spørsmål og be om tips:

I noen tråder står det at man ikke nødvendigvis trenger å skru fast mot stendere, og at platene sitter godt nok selv om de bare er festet i sponplaten. Men er det ikke en risiko for at man får "kratere" på baksiden av sponplaten (om man ikke forborer, men det blir jo veldig mye forborring) og risiko for at man punkterer plasten bak når skruene skal være tykkelsen på gipsplaten + 20mm? Det enkleste er vel å sørge for å skru mot stendere overalt (og prøve å unngå spikrene som sponplatene er festet med)? Så antar jeg også at man vil unngå å skjøte gipsplatene på samme sted der sponplatene er skjøtet.

Andre ting som trengs når veggene blir ~13mm tykkere: distanse/utbyggingsringer av passende tykkelse for veggbokser, lengre skruer for oppheng av radiatorer og foringer/lister med fals. Er det noe mer å tenke på?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.