Holder på å renovere soverom i 60-tallsvilla. Det har vært svartmugg på undertaket fra tidligere eiere som vi har håndtert. Huset har naturlig ventilasjon, noe som medførte at nesten all sirkulasjon forsvant da de erstattet oljefyren med luft-vann varmepumpe. Nå er det ventil i hvert rom som gjør begrenset nytte, til tross for at vi har baderoms- og kjøkkenvifte påslått konstant. Til og med åpnet ekstra ventiler i veggene ut mot hallen, om glipene rundt dørene var utilstrekkelige.
Innvendig rom under renovering med umalt paneltak, synlig lyskaster, delvis fjernede tapeter og et vindu med utsikt til rødt uthus.

Jeg tenkte at jeg setter opp dampsperre i alle rom når jeg først holder på, etter hvert som vi arbeider oss gjennom overetasjen vil alle rom på den måten før eller senere få dampsperre. Nåværende innervegger er MDF-plater på sponten. Tror de er cirka 12-15mm, ikke funnet noe bra sted å måle og ikke lyst til å rive dem ned.

Rev ned en masse tapeter utenpå MDF-plater langs med en av veggene, med mål om å sparkle og male, men platene beveger seg for mye slik at det blir sprekker i glipene. Det er ganske lytt mellom rommene dessuten, så jeg tenker det trengs mer masse i veggene.

Min tanke er å sette opp dampsperre utenpå MDF-platene, deretter skru fast gipsplater utenpå. Men platene er litt ujevne etter borehull og gamle tapeter. Jeg kommer ikke til å orke å rive ned mer tapeter, det var sikkert 10 lag tapeter utenpå, vil nøye meg med å fjerne strukturtapeter (som det var to lag av) siden de var lett å rive ned, så skru opp gips utenpå.

Innertak
Innertakpanelen gir litt mellom takstolene (som er cc90).

Mine spørsmål:

Hvor jevnt trenger underlaget på veggene være under gipsplatene? Om jeg trenger å gjøre overflaten glattere, hvordan jevner jeg utover tapetrester på veggene i så fall?

Hvordan gjør jeg taket fint? Det er litt ujevnt, gir mot midten. Skal jeg bruke noen form av lekter under, og hvordan gjør jeg i så fall lekten plan? Måle og høvle? Ønsker helst ikke å miste takhøyde.

Fungerer ideen min om dampsperre utenpå MDF-platene og deretter skru fast gipsplater utenpå? Blir det rart rundt vinduer og døråpninger da om jeg ikke tar bort dørkarmene, eller kan jeg fuge tett?

I hjørnene av rommene, skal jeg bruke noen slags hjørnetape og sparkle? Eller noen spesiell akrylfugemasse? Hvor stor glipe skal jeg sikte på? Mistenker hjørnene kan komme til å bevege seg 1-2mm mellom vinter og sommer.

Til slutt, det sitter jo element mot veggen, hvordan gjør jeg for å komme til bak det? Ta løs veggfestet og sette noen kloss under som støtte og deretter lirke gipsplate bak? Finnes det fleksibilitet i rørene slik at elementet tåler det?
Radiator med termostatventil og synlige rør koblet til vegg i renoveringsrom, slitte vegger med tapetrester.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.