Hei på dere!
Jeg holder på å renovere vårt kjøkken og har et lite spørsmål angående å skjøte sammen gipsplater. Det vil si at jeg har brukt en "finer" og skåret ut "plater" av gips på et par steder, blant annet regel til regel cc60. Grunnen er at jeg måtte sette opp kortlinger for å ha noe å feste opp min kjøkkenvifte i da det var enkelgips i ytterveggen som er den vegg som dette gjelder.
Jeg tenkte å bruke overblivende 11 mm OSB som jeg sager til for å overlappe der jeg setter tilbake gipsen, altså mellom reglene.
Mine spørsmål er:
1. Er det ok å bruke 11 mm OSB eller bør man bruke noe tynnere materiale typ 6 mm plyfa? Jeg vil jo ikke flate ut isolasjonen for mye eller ligger 11 mm innenfor "marginen"?
2. Er det ok å feste disse hvis jeg kaller det for OSB-lapper innover i rommet mot gipsplaten, altså utenpå fuktsperren (inn mot rommet) eller bør man feste den innenfor fuktsperren mot isolasjonen der tre-reglene finnes? Det blir jo mer problematisk da.
Spiller det noen rolle i dette tilfellet? Jeg er fullt innforstått med at det gjelder å få fuktsperren så hel som det bare går når jeg er ferdig og det er derfor jeg har kjøpt aldringsbestandig byggteip for å teipe tilbake plasten jeg har skåret ut med.

Takk for all hjelp jeg kan få!

Håper noen forstår hva jeg mener... ;)

Det går bra å bruke OSB'en om du nå har slik hjemme. Og det går også bra å sette den på den varme siden av diffusjonssperren, det finnes ingen grunn til å styre med å få den på den andre siden.

Så bra! Takk for hjelpen! Jeg ante at det ikke skulle være noe problem med min 11 mm OSB men det er like greit å spørre før alt er på plass igjen ;). Jeg har liiite koll men ikke så pass når det gjelder håndteringen av en yttervegg med diffusjonssperrer isolasjon mm. Jeg kanskje er for pirkete men sånn er jeg ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.