Grunt skrev:
Jeg har et hus fra 1970 der endetre på panelet (rett kappet) aldri har vært malt. Nå først har fasaden begynt å bli dårlig.
Når jeg bytter fasade så kommer jeg nok ikke bekymre meg om den skal være skråkappet eller ikke,
maler jeg endetreet så kommer nok fasaden til å overleve meg uansett...
Trykkimpregnert?

Don Tom skrev:
Trykkimpregnert?
Nei.

D Don_Tom skrev:
Uansett, vår er jo ikke skråkuttet og vil derfor forbli slik. Altså rett. Håper å kunne komme tilbake om sju-åtte år med rapport.?
Jaha. Nå er det på tide å komme tilbake da! ;-D

• Liker
nino og 1 annen
  • Laddar…
Er det fortsatt 17 grader som gjelder?:D Nå har det gått noen år så på tide å evaluere resultatet.

En ulempe med skråkapping er jo at arealet på eksponert endeved blir større.

J JohanN03 skrev:
Er det fortsatt 17 grader som gjelder?:D Nå har det gått noen år så på tide å evaluere resultatet.

En ulempe med skråskjæring er jo at arealet på eksponert endeved blir større.
Avrenningen blir bedre.

Noen som har tilgang til AMA Hus om det står noen anbefaling på utførelse?

J JohanN03 skrev:
Er det fortsatt 17 grader som gjelder?:D Nå har det gått noen år så tid for å evaluere resultatet.

En ulempe med skråkapning er jo at arealet på eksponert endetre blir større.
Malt akkurat om hele huset etter 15-18 år og kan konstatere at 17 er den perfekte vinkelen.

QED

• Liker
JohanN03 og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Malte nettopp om hele huset etter 15-18 år og kan konstatere at 17 er den perfekte vinkelen.

QED
(y)

Jeg skal nok være motstrøms og kjøre rett panelavslutning. Deretter male i slamfarge dopet med dobbel dose bensaltensid. Jeg sikter på miljøprisen 2021.

• Liker
tergo
  • Laddar…
B
J JohanN03 skrev:

En ulempe med skråsaging er jo at arealet på eksponert endeved blir større.
kjører med 15 grader. Lar endene stå minst noen timer i grunnolje.

B
J JohanN03 skrev:
(y)

Jeg skal nok være motvalls og kjøre rett panelslutt. Deretter malt i slamfarge dopet med dobbel dose bensaltensid. Jeg sikter mot miljøprisen 2021.

Hvor mye blander du i malingen? Fungerer det å blande det i akrylatfarger? Har en flaske...

Jeg har ingen erfaring med lengre tid enn ca 6 år, men der er fargen som ny. Det er akrylat. Ifølge anvisningen gjelder 2,5ml/liter maling. Jeg kjører det dobbelte.

Edit: Grunnen til dobbel dose er at det kan være vanskelig å blande ut jevnt. Pleier å bruke en sånn medisinsprøyte for barn. Dryppe i mens jeg blander.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.