Hei!
Har nettopp installert en pocketkarm (95mm karmdybde) i min vegg med samme tykkelse. Jeg har kledd inn karmen i 12mm sponplate og skrudd i de tverrgående ”ribber” samt i stendere ovenpå samt ”bakpå” i karmen. Mitt problem nå er at hele veggen er ”bølgende” og gir etter en del. Svikten er størst ved døråpningen der platen i prinsippet mangler feste i stender, men den er nesten stiv inne ved stenderne bak karmen.
Min tanke er om jeg burde satse på å bytte sponplaten til noe annet, f.eks. 12mm MDF, eller om jeg skal kjøre på med et lag renoveringsgips/sponplate til.
Huset er et Borohus fra -89 med trestendere og masonittplater i veggene.
Takk for alle svar/tips jeg kan få!
Har nettopp installert en pocketkarm (95mm karmdybde) i min vegg med samme tykkelse. Jeg har kledd inn karmen i 12mm sponplate og skrudd i de tverrgående ”ribber” samt i stendere ovenpå samt ”bakpå” i karmen. Mitt problem nå er at hele veggen er ”bølgende” og gir etter en del. Svikten er størst ved døråpningen der platen i prinsippet mangler feste i stender, men den er nesten stiv inne ved stenderne bak karmen.
Min tanke er om jeg burde satse på å bytte sponplaten til noe annet, f.eks. 12mm MDF, eller om jeg skal kjøre på med et lag renoveringsgips/sponplate til.
Huset er et Borohus fra -89 med trestendere og masonittplater i veggene.
Takk for alle svar/tips jeg kan få!
For den interesserte så valgte jeg å bygge opp med 45x70 og lage en utenpåliggende vegg på pocketkarmens sponplate. Jeg åpnet opp pocketkarmen bakfra og festet pocketkarmens sponplate i de nye stenderne for å stabilisere karmen i seg selv også. Baksiden av karmen kommer til å ha kjøkkenskap mot seg, så det er ingen større fare med svai der.
Nå kan ungene iallfall bruke veggen som stopp når de løper, uten å rive halve huset.
Nå kan ungene iallfall bruke veggen som stopp når de løper, uten å rive halve huset.
Velkommen til forumet.
Hvorfor sponplate i veggene? Om man skal være litt hard så har vel ingen brukt det siden Berlinmuren falt...
Jeg installerte en lik pocketkarm for noen år siden og jeg monterte 15mm kryssfiner i rammen og satte deretter 13mm gips. Resultatet ble helt ok. Det blir jo selvfølgelig ikke like stabilt som en ekte lektet vegg, men det føles ikke vaklevorent i alle fall. Jeg har også to små barn som er mer lik ville hyener enn normale barn, og de har ikke klart å skade veggen de 6 årene den har stått oppe.
Hvorfor sponplate i veggene? Om man skal være litt hard så har vel ingen brukt det siden Berlinmuren falt...
Jeg installerte en lik pocketkarm for noen år siden og jeg monterte 15mm kryssfiner i rammen og satte deretter 13mm gips. Resultatet ble helt ok. Det blir jo selvfølgelig ikke like stabilt som en ekte lektet vegg, men det føles ikke vaklevorent i alle fall. Jeg har også to små barn som er mer lik ville hyener enn normale barn, og de har ikke klart å skade veggen de 6 årene den har stått oppe.
Trodde masoniten ble forlatt rundt Murens fall.Janus82 skrev:
Velkommen til forumet.
Hvorfor sponplate i veggene? Hvis man skal være litt streng så har vel ingen brukt det siden Berlinmuren falt...
Jeg installerte en lik pocketkarm for noen år siden, og jeg monterte 15mm kryssfiner i rammen og satte deretter 13mm gips. Resultatet ble helt ok. Det blir jo selvfølgelig ikke like stabilt som en skikkelig reglert vegg, men det føles ikke skjørt i det hele tatt. Jeg har også to små barn som mer ligner ville hyener enn normale barn, og de har ikke klart å skade veggen de 6 årene den har stått oppe.
neste vegg som rives vil bli erstattet med kryssfiner og gips. Man lærer så lenge man lever!
stemmer. Dørpartiet er konstruert for å festes i bak- og forkant samt i gulvet i midten. Oppover er det ikke noe å feste i på grunn av skinnen for døren. Tanken er nok at veggkledningen går fra gulv til tak og stabiliserer det ytterligere samt at det er en solid stålskinne i toppen som holder den stiv.Anna_H skrev:
Klikk her for å svare