Hei!

Har nettopp installert en pocketkarm (95mm karmdybde) i min vegg med samme tykkelse. Jeg har kledd inn karmen i 12mm sponplate og skrudd i de tverrgående ”ribber” samt i stendere ovenpå samt ”bakpå” i karmen. Mitt problem nå er at hele veggen er ”bølgende” og gir etter en del. Svikten er størst ved døråpningen der platen i prinsippet mangler feste i stender, men den er nesten stiv inne ved stenderne bak karmen.
Min tanke er om jeg burde satse på å bytte sponplaten til noe annet, f.eks. 12mm MDF, eller om jeg skal kjøre på med et lag renoveringsgips/sponplate til.

Huset er et Borohus fra -89 med trestendere og masonittplater i veggene.

Takk for alle svar/tips jeg kan få!

• Pocketkarm installasjon med synlige trelekter og spånskive i vegg, delvis ferdig, med utsikt til kjøkkenområdet gjennom delvis åpen glassdør.
  • Liker
Gunnar Gran
  • Laddar…
For den interesserte så valgte jeg å bygge opp med 45x70 og lage en utenpåliggende vegg på pocketkarmens sponplate. Jeg åpnet opp pocketkarmen bakfra og festet pocketkarmens sponplate i de nye stenderne for å stabilisere karmen i seg selv også. Baksiden av karmen kommer til å ha kjøkkenskap mot seg, så det er ingen større fare med svai der.

Nå kan ungene iallfall bruke veggen som stopp når de løper, uten å rive halve huset.

• En utenpåliggende vegg med sponplate og pocketkarm, del av byggeprosjekt i et rom med parkettgulv og fliser.
  • Liker
Gunnar Gran og 2 andre
  • Laddar…
Velkommen til forumet.

Hvorfor sponplate i veggene? Om man skal være litt hard så har vel ingen brukt det siden Berlinmuren falt... ;)

Jeg installerte en lik pocketkarm for noen år siden og jeg monterte 15mm kryssfiner i rammen og satte deretter 13mm gips. Resultatet ble helt ok. Det blir jo selvfølgelig ikke like stabilt som en ekte lektet vegg, men det føles ikke vaklevorent i alle fall. Jeg har også to små barn som er mer lik ville hyener enn normale barn, og de har ikke klart å skade veggen de 6 årene den har stått oppe.

Dørpartiet ser ikke ut til å sitte sammen med rammen ovenfor, hvorfor det? Føles som det er en hensikt med det?

Janus82 Janus82 skrev:
Velkommen til forumet.

Hvorfor sponplate i veggene? Hvis man skal være litt streng så har vel ingen brukt det siden Berlinmuren falt... ;)

Jeg installerte en lik pocketkarm for noen år siden, og jeg monterte 15mm kryssfiner i rammen og satte deretter 13mm gips. Resultatet ble helt ok. Det blir jo selvfølgelig ikke like stabilt som en skikkelig reglert vegg, men det føles ikke skjørt i det hele tatt. Jeg har også to små barn som mer ligner ville hyener enn normale barn, og de har ikke klart å skade veggen de 6 årene den har stått oppe.
Trodde masoniten ble forlatt rundt Murens fall. ;) Sponen kommer av at jeg har 12mm masonitt i veggene som jeg i min uskyldighet i 2 år har trodd var sponplater. Ville ikke bygge tykkere enn eksisterende vegger og tenkte at spon burde duge fint. Men der tok jeg feil.

neste vegg som rives vil bli erstattet med kryssfiner og gips. Man lærer så lenge man lever!

Anna_H Anna_H skrev:
Dørpartiet ser ikke ut til å være festet med rammen ovenfor, hvorfor det? Føles som om det finnes en hensikt med det?
stemmer. Dørpartiet er konstruert for å festes i bak- og forkant samt i gulvet i midten. Oppover er det ikke noe å feste i på grunn av skinnen for døren. Tanken er nok at veggkledningen går fra gulv til tak og stabiliserer det ytterligere samt at det er en solid stålskinne i toppen som holder den stiv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.