4.623 lest ·
26 svar
5k lest
26 svar
Skjev innervegg i stein!
Skal du ha veggskap og et høyskap ved siden av bordplaten, kan man jo nøye seg med å sette på en plate som dekker den delen som er synlig? Er jo ikke noe større overflate i det tilfellet.
du har en poeng men en benkeplate som er rett ca 2,5m og så siste 1,5m blir ca 5 cm bredere kommer antagelig til å se rart ut…. Men jeg skal faktisk ta en titt og funderare OM det kan være en løsning. Luft bak benkeskapene spiller ingen rolle...C cpalm skrev:
Den er murt med hard puss.. også en interessant idé men platen kommer over vinduskarmen så det blir nok feil. Vinduet er så lavt at det blir en nisje der bak benkeskapene.M myrstack skrev:
Den raske måten ville da være å sette kileformede lektere og gipse ut. Ulempen er at det vil være vanskelig å få en overgang mellom den pussede delen og der den utlektede delen begynner uten sprekker med tanke på at de to materialene beveger seg forskjellig. I en slik løsning bør man bruke microlit eller lignende over hele veggen.
En annen løsning er selvfølgelig å pusse ut med for eksempel gipsmørtel. Tjukkelsen som må til gjør at man sannsynligvis må være litt kreativ, og en variant er for eksempel å ta opp en del av volumet som må bort ved først å lime opp tynne lettbetongplater slik at pusslaget blir akseptabelt tynt. Uansett må denne delen av veggen slipes ren slik at den har god vedheft mot underlaget.
Kan du få benkeplaten i ett helt stykke? Hvis de likevel må lage en skjøt og den tilfeldigvis havner mot delen som blir dypere, er det jo ikke umulig at den delen av benkeplaten som blir bredere ikke blir så ekstremt mye dyrere. Hvis alt er i ett stykke, vil jeg dog gjette at det blir dyrt.
En annen løsning er selvfølgelig å pusse ut med for eksempel gipsmørtel. Tjukkelsen som må til gjør at man sannsynligvis må være litt kreativ, og en variant er for eksempel å ta opp en del av volumet som må bort ved først å lime opp tynne lettbetongplater slik at pusslaget blir akseptabelt tynt. Uansett må denne delen av veggen slipes ren slik at den har god vedheft mot underlaget.
Kan du få benkeplaten i ett helt stykke? Hvis de likevel må lage en skjøt og den tilfeldigvis havner mot delen som blir dypere, er det jo ikke umulig at den delen av benkeplaten som blir bredere ikke blir så ekstremt mye dyrere. Hvis alt er i ett stykke, vil jeg dog gjette at det blir dyrt.
Jeg tror du bekymrer deg unødig. Så er det klart at man ser det man vil se. Er man ute etter en "klinisk" look med perfekte overflater og vinkler kan det kanskje forstyrre inntrykket. Ellers handler det mer om å lykkes med en pen innpasning mot overflatene og en slik greie kan til og med bli en morsom detalj.Dr Benz skrev:
Hva er dere ute etter for "stil" på resultatet?
jeg tror at det beste ville være å bygge opp en vegg med kileformede lekter. På en eller annen måte. Må legge litt ekstra kjærlighet på denne veggen.M myrstack skrev:Den raske måten burde da være å sette kileformede lekter og gipset ut. Ulempen er at det vil være vanskelig å få overgang mellom den pussede delen og der den utlekta delen begynner uten sprekker med tanke på at de to materialene beveger seg forskjellig. I en slik løsning bør man kjøre microlit eller lignende over hele veggen.
en annen løsning er selvfølgelig å pusse ut med for eksempel gipsmørtel. Tykkelsen som må til gjør at man sannsynligvis må være litt kreativ, og en variant er for eksempel å ta opp en del av volumet som må bort ved å først lime opp tynne lettbetongplater slik at pusslaget blir akseptabelt tynt. Uansett må denne delen av veggen slipes ren så det er god vedhefting mot underlaget.
kan du få benkeplaten i ett helt stykke? Om de uansett må lage en skjøt og den tilfeldigvis havner mot delen som blir dypere, er det jo ikke umulig at den delen av benkeplaten som blir bredere ikke blir så ekstremt mye dyrere. Om alt er i ett stykke, vil jeg likevel gjette at det drar avgårde
huset er et byhus datert ca 1850. I stort sett alt kommer til å gjøres om. Det blir jo modernisert, men vil likevel skape en følelse av 1800-tallet. Huset er jo litt skjevt, og det er hele sjarmen. Men akkurat med en så stor glippe mot benkeplaten vil jeg likevel ikke at det synes for mye. Dvs at å bygge bort litt av "sjarmen" for at det skal se vettig ut har jeg ingen problemer med.
nei, ikke klinisk. Vi elsker sprø vinkler og kroker. MEN en så skrå vegg som det er snakk om blir litt for mye... når det stikker for langt avgårde er det ikke like sjarmerende. Benkeplatas retthet trumfer veggen i dette tilfellet. Hadde det vært en vegg i en stue, hadde vi antagelig ikke brydd oss om det.C cpalm skrev:Jeg tror du bekymrer deg unødvendig. Så er det klart at man ser det man vil se. Er man ute etter en "klinisk" look med perfekte flater og vinkler, kan det kanskje forstyrre inntrykket. Ellers handler det mer om å lykkes med en pen tilpasning mot flatene, og en sånn greie kan til og med bli en morsom detalj.
Hva slags "stil" er dere ute etter for resultatet?
Hvordan ville det føles om du setter inn en måltilpasset planke mellom platen og veggen, naturligvis på begge sider av vinduet? Med en pen åring og kontrasterende farge tror jeg at det kan bli et spennende og dekorativt innslag av håndverkskunst...
Klikk her for å svare