Rette opp innvendig vegg av tegl og puss.

Hei. Veggen er veldig skjev. Det er en forskjell på ca 6-7 cm. Hvordan gjør man denne rett på best mulig måte? Der vinduet slutter er det tilstrekkelig rett, så det er delen etter vinduet inn mot hjørnet som må gjøres bedre. Det skal være benkeskap med lang benkeplate langs hele veggen. Ingen overskap. Skal man, kan man legge på så mye puss og få det bra og holdbart eller hva er passende?

• Renovering av rom med skjev innervägg, synlige verktøy på vinduskarmen og åpen gulvstruktur, murveggen viser maling og pussarbeid.
Er veggen tykkest i hjørnet, dvs. 7 cm mot 6 cm ved vinduet?

Hvordan skal man si det.. ved vinduet er det stort sett rett. Det er veibommen deretter som bøyer seg. Om man zoomer inn og ser på den hvitmalte linjen, ser man det mørkere partiet inn mot hjørnet hvordan det skifter i bredde. Rommet er typ 6-7 cm bredere i fothøyde sammenlignet med taket.

håper det gjorde det litt lettere..

Jeg henger ikke helt med, men om det skiller opp til 6-7 cm totalt må dere jo regle opp hele veggen og gipse inn, sparkle og male :(

Ja, men veggen er ikke loddrett inne i hjørnet. I overkant går den stort sett rett som med øvrige veggen, men i underkant blir gapet større. Så om man stilte en stender lengst inn ville den kanskje være noen mm bred mot taket, men i underkant opptil 70mm bred. Men man får kanskje kløyve et par stendere og forsøke å gjøre en rett vegg av det. Men jo nærmere vinduet man kommer, desto tynnere blir de... tenkte om man kunne helsparkle/pusse på en eller annen måte, men det blir kanskje ikke bra...

Vanskelig å pusse eller sparkle opp til 70mm :(

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jeg henger ikke helt med, men hvis det skiller opp til 6-7 cm totalt, må dere jo regel opp hele veggen og gipse inn, sparkle og male :(
Jeg tolker det som at den ikke er i lodd, men at veggen luter inn i rommet i overkant 6-7cm.

Jeg ville ta og holde en vertikal regel mot veggen, tegne med langpass eller laser en loddrett strek på reglen. Kappe langs linjen og skru fast den på veggen. Så sette plater mot reglen.

Gips puss skal nok funke

B
Vi hadde en skjev vegg på badet.

Da brukte vi en eller annen byggskive lignende jackonboard våtromsskive, den har en god overflate med fibercement på siden, burde gå å nette og pusse på.

Den andre siden gikk vi løs på med båndsliper, og formet den etter veggen. Siden skiven er av xps, er den ganske lett å bearbeide og veier lite, så det er enkelt å feste den til veggen.

7 cm kan du ikke sparkle/pusse. Muligens om du støper en kloss og murer opp med f.eks. 5 cm brede lettbetongblokker (som du må bearbeide for å få smalere) høyere opp, og når du kommer ned til kanskje 3 cm diff, så kan du nok pusse det rett. Maks ca. 1 cm per pussomgang, og definitivt forsterkning med nett.

Men det er en støvete jobb å smalne av slike blokker (har gjort det...).

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Forstår jeg rett at veggen er tilstrekkelig rett på høyden der benkeplaten havner? I så fall ville jeg ikke bry meg om det blir en skjev glipe bak skapet under benkeplaten ned mot gulvet. Det er jo ingenting som synes. Underskap pleier å festes i overkant. Der kan man ved behov skru eller lime noen passende distanser, som for eksempel en passe tykk regel.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Så lenge veggen er synlig loddrett over den fremtidige benkeplaten og ujevnheten under skjules bak skap, hvorfor gjøre noe som helst? En passende trebit i forkant på skapene hvis de henger på en skinne så de henger loddrett er vel det som trengs. Hvis skapene skal stå på sokkel på gulvet er det kanskje mindre viktig.

Jeg ville fokusert mer på at veggen ved benkeplaten er rett, spesielt hvis du skal ha opp en dyrere steinplate

U Utsliten och utdömd skrev:
kag tolkar det som att den inte er i lodd, uten at veggen heller inn i rommet i overkant 6-7cm.

jeg ville ha holdt en vertikal list mot veggen, tegnet med langpass eller laser en loddrett strek på listen. Skjære langs linjen og skru fast den på veggen. Så sette plater mot listen.
japp det får nok bli slik. Er nok uansett det smidigste.

D Daniel Barnaniel skrev:
Gips puss skal nok funke
det har vi gjort på visse steder i lgh vi bor i nå og det kan kanskje funke. Men det blir nok ikke tilstrekkelig hardt og i viss grad litt for følsomt..

T TommyC skrev:
Forstår jeg riktig at veggen er tilstrekkelig rett på høyden der benkeplaten havner? I så fall ville jeg ikke brydd meg om det blir en skjev glippe bak skapet under benkeplaten ned mot gulvet. Det er jo ingenting som synes. Underskap pleier å festes i overkant. Der kan man ved behov skru eller lime en passende distanse som for eksempel en passe tykk list.
hei. Nei dessverre ikke. Hvis det hadde vært tilfelle, ville jeg heller ikke brydd meg, da det er sjarmen med gamle hus. MEN det er nok i hvert fall minst 5 cm glippe i høyden der benkeplaten havner..

M myrstack skrev:
Så lenge veggen er synlig loddrett over den framtidige benkeplaten og ujevnheten under skjules bak skap, hvorfor gjøre noe i det hele tatt? En passende trebit i bakkant på skapene hvis de nå henger på en skinne så de henger vertikalt er vel det som trengs. Om skapene skal stå på sokkel på gulvet så kanskje mindre viktig.

Ville mer fokusert på at veggen ved benkeplaten er rett, spesielt om du skal opp med noen dyrere steinplate

Precis så er det. Min forrige quote. Det blir nesten 5 cm og vi tenker å ha en quartzplate så det blir rart. 5-10 mm hadde man nok kunnet fange opp med fliser som stänkskydd. Men dette går ikke…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.