Hei

Jeg har fått det herlige oppdraget å spikre opp taklister og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sage disse slik at det ser greit ut.

For det første har taklisten en kompleks geometri som dere ser på bildet.

For det andre skal listen settes i et hjørne som har vinkel i to dimensjoner (se bilde nr 2). Den skal altså gå ved hjørnet og dels 90 grader til siden samt kanskje 40 grader i z-retning.

Finnes det noe triks for å løse dette, typ noen fugemasse eller lignende man kan forme eller kan man på noen måte måle opp dette og skjære det korrekt?

• Taklist med kompleks geometri i tre, modell Hålkål Moelven Furu 15x33x2400mm, vist i en nettbutikk på Bauhaus.
  • Tak med komplekst hjørne der taklister skal monteres; synlig vinkel i to dimensjoner med forskjellige retninger på listene.
Taklisten skal altså gå langs perlesponten skrått nedover for så å møte neste list i hjørnet, og denne går deretter rett til høyre.

S
  • Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Er du gråhåret? Hvis ikke så kommer du til å bli det før du er ferdig.
Mitt tips er å bruke en hjørnekloss. blir litt enklere iallfall.

https://www.byggmax.se/innertakhörn-vit-p08695555

googlet litt på problemet ditt og fant ingen løsning da mange har hatt ditt problem. Mange gjorde det ok og så puttet på sparkel, fug og maling. Du får bestemme men mitt tips er ifølge ovenfor, hjørnekloss.

• Liker
Screew og 2 andre
  • Laddar…
Sett hulkillisten i taket. Til resten bruker du skyggelist i stedet.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Gjorde så her i sommerhytta det dugde for meg.

Klov hulkillisten for å få skråtaksvinkelen men likevel passe noenlunde mot fullstor list. Dog hadde jeg litt større å utgå fra så også den blev kløvd for å bli hulkillist type.

Sen gikk alle spillbitene åt i henhold til typ
Næhæ helt feil retning
Næhå helt feil i en annen retning
Næhæ for liten vinkel
Næhæ for stor vinkel

Osv

• Haha
WbEmil og 1 annen
  • Laddar…
Enig med tidligere skribenter, sett en hjørnekloss, den kan du gjerne gjøre litt kul i enden med full innpassing mot taket. Deretter tilpasser du din list mot 90-gradersvinkelen og setter en smygglist på den andre vinkelen.

Lykke til
/W

Listen som går langs skråtaket må du sage i bakkant uansett om du bruker kloss eller ikke, så kapper du listen som et vanlig hjørne med en liten mellomdel.
Trelister montert i et hjørne av et rom, med en liten mellomdel for å passe snedtakets helning.

• Liker
_KirderF_
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.