Hei! Jeg holder på å renovere trapperekkverket hjemme. Har havnet i en situasjon jeg ikke forstår meg på. Jeg skal helt "enkelt" gjære sammen to bord 34*95. Vinkelen mellom de to bordene i horisontalplanet er 122 grader, og trappen heller 30 grader.
Man skulle tro at man bare gjærer i begge retninger i halvparten av vinklene, altså heller sagbladet (180-122)/2=29 grader og gjærer 30/2=15 grader, men det gikk IKKE.
Så kvelden endte med at jeg satt på trappen i tre timer og googlet, samt prøvde å sage 10 ganger og ble bare mer og mer frustrert. All hjelp er VELDIG verdsatt!
Imponerende kapp-gjærsag om du kan kappe 95mm stående med skråstilt blad. Har du tenkt riktig der? (eller så forstår jeg feil) 🤔
Når jeg resonerer i hodet mitt så skal du ikke dele de 30 gradene i 2. Men jeg har aldri gjort det du vil gjøre så det kan være helt galt.
Edit:
Såmed liggende planke, 30 grader gir og skråstille bladet 29
Imponerende kapp-og-gjærsag om du kan kappe 95mm stående med lutet blad. Har du tenkt riktig der? (eller så misforstår jeg) 🤔
Når jeg resonerer i mitt hode så skal du ikke dele de 30 gradene i 2. Men jeg har aldri gjort det du vil gjøre så det kan være helt feil.
Edit:
Slik med liggende planke, 30 grader gjæring og lute bladet 29
Ja det er litt forvirrende dette her, jeg vet knapt selv lenger. Men plankene kappes liggende. Så gjæringen blir jo da for å kappe hellingen på trappen, og vinklingen av bladet blir for å kappe vinkelen i horisontalplanet.
Edit:
Såmed liggende planke, 30 grader gir og tilte bladet 29
Jeg skal teste dette når jeg kommer hjem. Men jeg får en følelse av at det ikke er så enkelt da vinklene blir annerledes når du kapper skrått i to retninger samtidig.
Det enkleste hadde såklart vært å gjøre en "butt joint", men det føles ikke så morsomt.