Hei!

Holder på å sette opp OSB-plater som innervegger i vårt lager. På innsiden følger innertaket yttertakets helling.

Mitt spørsmål er hvordan skjærer dere platene for å få en pen skjøt mellom skrått tak og vegg.

Måler høyden ved starten og slutten, tegner en strek mellom punktene og sager? Synes selv at det blir sånn passe, en feil på noen millimeter gir et dårlig sluttresultat.

Tenkte om man kanskje skulle holde opp platen mot taket, ta et vater og tegne en horisontal strek som man deretter parallellforskyver. Kanskje omstendelig?

Finnes det kanskje noen snekkertriks som dere andre sitter inne med, som kan gjøre livet enklere.

theswede78 skrev:
Hei!

Jeg holder på å sette opp OSB-plater som innervegger i boden vår. På innsiden følger innertaket yttertakets helning.

Mitt spørsmål er hvordan sager dere platene deres for å få fin skjøt mellom skrått tak og vegg.

Måler dere høyden ved begynnelsen og slutten, tegner en strek mellom punktene og sager? Synes selv at det blir sånn passe, en miss på noen millimeter gir et dårlig sluttresultat.

Vurderte om man kanskje skulle holde opp platen mot taket, ta et vater og tegne en horisontal strek som man deretter parallellforskyver. Kanskje omstendelig?

Finnes det kanskje noen snekkertips som dere andre har, som kan gjøre livet enklere.
Måler også hjørnene mellom punktene.

Mål mer nøyaktig enn før, så blir det jo bedre.

Måler også.

Selv måler jeg to punkter og tegner, blir den første bra kan man bruke spillet som mal på neste og bare ta ett mål.
Alternativet er jo å finne nøyaktig takvinkel ved hjelp av en sånn her kanskje og stille inn en vinkel med gradskive.

Digital vinkelmåler med Bosch-logo, viser 45,8 grader på en liten skjerm, inklinometer på venstre side.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.