Hei,

Se bildet, gulvsponplatene går fra rommet på venstre side av veggen til gangen på høyre side (de blå pilene). Under sponplatene er det isopor og betongplate. Jeg vil komme til betongplaten samt bytte gulvsponplatene.

Jeg tenkte å sage gulvet langs med innerveggene (de røde linjene). Er det OK med skjøtene som havner langs med veggene, eller innebærer det noen risiko?

• Gulvspånplater med blå piler viser retning fra rom til gang; rød pil indikerer hvor gulvet skal sages langs vegger for å byttes ut.
er du sikker på at sponplatene går under veggen? normalt pleier man ikke å sette vegger på flytende gulv
eller finnes det gulvregler under sponplatene?

• Liker
hapazard
  • Laddar…
T tergo skrev:
er du sikker på at sponplatene går under veggen? normalt pleier man ikke å sette vegger på flytende gulv
eller finnes det gulvbjelker under sponplatene?
Bærende veggers bjelker går under gulvsponet, som du sier, se bilde 1 nedenfor. Men ikkebærende innervegger ligger oppå gulvsponet som flyter sammen med gulvet i andre rom, se de andre to bildene nedenfor.

• Byggdetalj som viser bærende veggstøtteverk under gulvsponplate i et rom under renovering, med synlig støv og smuss på gulvet.
  • Regelverket for en bærende vegg stikker ut fra under et golvspanel. Veggen er delvis synlig med sprukket treverk og en gulvflate i forgrunnen.
  • Bilde av en veggkonstruksjon med eksponert treverk og isolasjon som går under gulvspån, med polystyrenskilt synlig blant støv.
jeg har selv flytende gulv som ligger på isopor ingen vegger står på sponplaten uten jeg har trestender under veggene som tilsvarer spon+isopor i høyden
sannsynligvis er det ikke noe problem å kutte sponplaten inntil veggen, muligens at veggen kommer til å stå på en smal remse spon og da ikke festet i sidelengs i gulvet

T tergo skrev:
jeg har selv flytende gulv som ligger på isopor ingen vegger står på sponplaten uten jeg bruker trekrage under veggene som tilsvarer spon+isopor i høyden
sannsynligvis er det ikke noe problem å kutte sponplaten inntil veggen, muligens vil veggen stå på en smal stripe spon og da ikke festet sideveis i gulvet
Ser også ut som at celleplasten flyter sammen så også den må sages i så fall. Hva kan være risikoen ved å sette en skjøt langs de røde linjene? Kan man styrke skjøten ved å lime? Bedre om man legger skjøten en desimeter eller to fra innerveggen?

M Mjolnir skrev:
Bedre om man legger skjøten noen desimeter eller to fra innerveggen?
om du legger skjøten ca 10 cm fra veggen så kan du legge en ca 10-12 cm metallremse under skjøten og lime og skru fast sponplaten 30mm sponkskruer burde funke til det

T tergo skrev:
om du legger skjøten ca10 cm fra veggen så kan du legge en ca 10-12 cm metallstripe under skjøten og lime og skru fast sponplaten 30mm sponkskrue burde funke til det
Takk for tipset, om noe skulle skje med en skjøt langs innerveggene, hva skulle det være tro?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.