Hei,
Se bildet, gulvsponplatene går fra rommet på venstre side av veggen til gangen på høyre side (de blå pilene). Under sponplatene er det isopor og betongplate. Jeg vil komme til betongplaten samt bytte gulvsponplatene.
Jeg tenkte å sage gulvet langs med innerveggene (de røde linjene). Er det OK med skjøtene som havner langs med veggene, eller innebærer det noen risiko?
Se bildet, gulvsponplatene går fra rommet på venstre side av veggen til gangen på høyre side (de blå pilene). Under sponplatene er det isopor og betongplate. Jeg vil komme til betongplaten samt bytte gulvsponplatene.
Jeg tenkte å sage gulvet langs med innerveggene (de røde linjene). Er det OK med skjøtene som havner langs med veggene, eller innebærer det noen risiko?
Bærende veggers bjelker går under gulvsponet, som du sier, se bilde 1 nedenfor. Men ikkebærende innervegger ligger oppå gulvsponet som flyter sammen med gulvet i andre rom, se de andre to bildene nedenfor.T tergo skrev:
jeg har selv flytende gulv som ligger på isopor ingen vegger står på sponplaten uten jeg har trestender under veggene som tilsvarer spon+isopor i høyden
sannsynligvis er det ikke noe problem å kutte sponplaten inntil veggen, muligens at veggen kommer til å stå på en smal remse spon og da ikke festet i sidelengs i gulvet
sannsynligvis er det ikke noe problem å kutte sponplaten inntil veggen, muligens at veggen kommer til å stå på en smal remse spon og da ikke festet i sidelengs i gulvet
Ser også ut som at celleplasten flyter sammen så også den må sages i så fall. Hva kan være risikoen ved å sette en skjøt langs de røde linjene? Kan man styrke skjøten ved å lime? Bedre om man legger skjøten en desimeter eller to fra innerveggen?T tergo skrev:jeg har selv flytende gulv som ligger på isopor ingen vegger står på sponplaten uten jeg bruker trekrage under veggene som tilsvarer spon+isopor i høyden
sannsynligvis er det ikke noe problem å kutte sponplaten inntil veggen, muligens vil veggen stå på en smal stripe spon og da ikke festet sideveis i gulvet
Klikk her for å svare