Hei

Holder på å renovere gangen, gulvbjelkene går i pilens retning og er ca 600cc 45x250 eller i nærheten, det er også den veien jeg skal slå spikerslagene og legge gulvvarmeslangene senere. Holder det med å trette med 45x70 eller må jeg grave ut all spon til bunnen for å få inn samme dimensjon? Kanskje kan trette 300cc?

Så her blir altså rekkefølgen når det er klart...

Gulvbjelke med forsterkning, spikerslag med varmeplate og slange, 10mm spon og et vinylklikkgulv

• Plantegning av en bolig som viser hall, soverom og WC merket med piler og bokstaver. Diskusjon om renovering av hall med fokus på gulv og varme.
Betyr det altså at det er greit å kottla 45x70 600cc og så kjøre glespanel i samme linje som åsene?

Du vil gjøre så for å spare høyde?
Det er risiko for litt svai mellom åsene som jeg ser det da, ikke så mye som bærer opp punktlast med 10mm spon.
Kjører du med 22mm gulvspon så skal det fungere uten problemer. Da bruker du bare glespanelene for å holde oppe GV. Ellers er den en mye større del av den bærende konstruksjonen.

Savnet at du tenkte å ha 10 mm spon. Hvis kortlingen skal være lastbærende for overgulvet må du ha større dimensjon og tettere avstand.

Jo det er for å spare litt høyde. Hva trenger jeg da å kottle med for dimensjon og hvilken cc for å få et stabilt gulv. Åsene 50x250 og er 600cc.

Gleslekter blir 28x95 eller 28x120
10mm sponplater på det så.

Kjører heller tettere cc på kottlingen enn å grave ned til bunnen.

Kortla med stående 45*70 var 800mm så burde glespanelen bære nok mellom åsene.
Skarv sponplaten på ås eller gles, og på kortsiden legger du glespanel under skjøten og skrulim skjøten.

C corre skrev:
Kortla med stående 45*70 var 800mm så burde glespanelen bære nok mellom åsene.
Skarv sponplaten på ås eller gles, og på kortsiden legger du glespanel under skjøten og skrulim skjøten.
Takk for svar. Bare så jeg har forstått. Tidligere sa du at det kunne svikte, men ikke nå?

J jooohan skrev:
Takk for svar. Bare så jeg har forstått. Tidligere sa du at det kunne svikte, men ikke nå?
Om du har grovere kortling mellom eksisterende gulvbjelker så vil du skape et nytt undergulv som glespanelen og GV slangene ligger i. Med tilstrekkelig mange erstatter du stabiliteten som forsvinner på grunn av at du snur retningen på glespanelen og legger den mellom gulvbjelkene.

Sammenlign med hvordan gulvet ville sett ut hvis du hadde lagt glespanel på tvers av eksisterende bjelkelag og deretter lagt gulv oppå dette.

Jo, akkurat, tenkte bare om 45x70 er for svakt for å "erstatte" bæringen på det nye gulvet.

Selv om de bare er 550 mm lange mellom dine eksisterende gulvbjelker, kan også 45*70 bære mye last uten nedbøyning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.