10.284 lest ·
20 svar
10k lest
20 svar
Skipp fuktsperre på badet
Etter en del debatter med diverse EKSPERTER har jeg fått for meg at hvis tetningslaget utelates og fuktigheten kommer fra "andre" retningen, altså utenfra, så løsner flisene.
Kan noen utdype dette utsagnet? Sant, falskt, avhengig av, osv...
Ha i tankene at vårt baderom ligger over bakken og veggene er stengods i to lag, med et luftrom imellom som er fylt med "kox", kull av noe slag.
Kan noen utdype dette utsagnet? Sant, falskt, avhengig av, osv...
Ha i tankene at vårt baderom ligger over bakken og veggene er stengods i to lag, med et luftrom imellom som er fylt med "kox", kull av noe slag.
Nei, det stemmer ikke. I det minste blir ikke risikoen for plattslipp større hvis man dropper tettesjiktet. Det som det snakkes om da er antakelig at puss kan slippe hvis man flislegger på det og fuktighetsnivået i pussen da øker, spesielt hvis det er en svakere puss. Men dette har altså ingenting med mangelen på tettesjikt å gjøre. Fikset tåler å være dyvått hele tiden.
Høres bra ut!!
Det er riktignok puss på veggene, og dessverre tror jeg at det er kalkpuss, siden huset er fra 30-tallet og pussen krittet når man drar hånden frem og tilbake på det. Fargen er dog ikke så hvit som jeg kunne ha assosiert med ren kalk. Hvem vet, kanskje har de blandet inn sement eller noe... Ingen av de jeg har rådført meg med har med sikkerhet kunnet si at det virkelig er kalkpuss.
Før flisleggingen hadde jeg tenkt å bruke rikelig med en eller annen primer slik at limet eller, om det blir det, membranen fester bedre. Risikoen for at pussen løsner fra veggen er liten, i alle fall etter min vurdering, og å bruke membran gir meg et tryggere bilde på at limet vil sitte mye bedre på veggen siden membranen kanskje fester bedre på primeren enn limet... Noen tips?
Det er riktignok puss på veggene, og dessverre tror jeg at det er kalkpuss, siden huset er fra 30-tallet og pussen krittet når man drar hånden frem og tilbake på det. Fargen er dog ikke så hvit som jeg kunne ha assosiert med ren kalk. Hvem vet, kanskje har de blandet inn sement eller noe... Ingen av de jeg har rådført meg med har med sikkerhet kunnet si at det virkelig er kalkpuss.
Før flisleggingen hadde jeg tenkt å bruke rikelig med en eller annen primer slik at limet eller, om det blir det, membranen fester bedre. Risikoen for at pussen løsner fra veggen er liten, i alle fall etter min vurdering, og å bruke membran gir meg et tryggere bilde på at limet vil sitte mye bedre på veggen siden membranen kanskje fester bedre på primeren enn limet... Noen tips?
Om det er kalkpuss så må det bort, den holder sjelden for flislegging. For å garantere vedheften må strekkfastheten være 0,5 MPa i underlaget, hvilket tilsvarer vekten av en middels stor familiebil på samme overflate som skal ha en 20x20 cm stor flis. Dette er naturligvis ikke for vekten av keramikken, men for at konstruksjonen skal klare å håndtere skjærkreftene som oppstår når materialene beveger seg med varierende temperatur og fuktighet. Primer løser ikke dette.
Tettesjiktet fester vanligvis dårligere enn det flislimet gjør på et gitt underlag. Man tettesjiktar ikke for vedheftens skyld.
Tettesjiktet fester vanligvis dårligere enn det flislimet gjør på et gitt underlag. Man tettesjiktar ikke for vedheftens skyld.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 2 innlegg
Fatter ikke hvordan dere tenker i det hele tatt. Det er jo ikke bare vannet i rennende form som gir fuktskader og muggangrep, men også luftfuktigheten, som blir veldig høy i et bad med dusj. Moderne hus er ikke bygget på samme måte som eldre hus, hvor mulighetene for fuktsperre var begrensede. Du skal absolutt ikke avvike fra fuktsperre i våtrom. Det er jo omtrent som å gi blaffen i bilbeltet fordi du sannsynligvis ikke vil krasje uansett. Fuktigheten i luften utjevnes etter naturlovens prinsipper dvs. Naturen strever ALLTID etter å utjevne alle typer ujevnheter. Altså går fukt dit det er mindre fuktig hvis det ikke finnes en mekanisk tetning som hindrer det. Så kan det jo være slik at et hus fra -76 ikke er så tett i veggene at fukten blir værende. Men jeg tror du vil angre deg hvis du ikke fuktsperrer.
/Robert
/Robert
Nei, det er ikke så alvorlig. Fuktigheten i luften ventileres ut til en svært stor del, og en liten del kondenserer på veggene for å raskt fordampe og ventileres ut. Det er svært små mengder som kan diffundere ut i veggene hvis ventilasjonen fungerer. Dette vises høyst empirisk i alle de badene jeg har revet som har manglet all form for fuktspærre annet enn i de direkte våtsonene, der har ikke vært noen antydning til skader på andre steder i rommet.
Dessuten er det helt uorganiske materialer i veggene i dette tilfellet, så det er ingenting som kan ta skade, selv i teorien.
Men som jeg skrev i begynnelsen, man vinner ingenting på å droppe tettsjiktet heller, så da kan jeg ikke se noen grunn til ikke å følge bransjereglene.
Dessuten er det helt uorganiske materialer i veggene i dette tilfellet, så det er ingenting som kan ta skade, selv i teorien.
Men som jeg skrev i begynnelsen, man vinner ingenting på å droppe tettsjiktet heller, så da kan jeg ikke se noen grunn til ikke å følge bransjereglene.
Klikk her for å svare