Hei, vi har en eksisterende skillevegg bestående av stendere cc60 samt enkelt gips. Vi ønsker å forsterke denne med kryssfiner da den skal bære noen hyller samt en TV.

Er det mulig å sette opp kryssfiner oppå eksisterende gips og deretter med renoveringsgips. Dette for å slippe å rive ned eksisterende gips.

Eller er det bedre å rive ned eksisterende gips og sette opp kryssfiner+gips.

Hva mener dere, spiller det noen rolle rent holdbarhetsmessig?

mvh
/Henke

J
Spiller ingen rolle, gjør det som er lettest.

Jeg hadde beholdt den gamle gipsen, lærer jo bli litt stivere og det tar alltid litt lyd.

Mikael_L
Bare se på hva du har som kan bli komplisert med tykkere vegg.

Rørgjennomganger nær vegg, elementer som sitter i veggen.
Fôr og gulv- og taklist.
Eldosor.

Når det gjelder eldosor finnes det forhøyningsringer til noen, ellers kan lengre apparatskruv løse problemet, men apparatet sitter slappere da.

Fôr og lister må man ofte jobbe litt med, og bytte ut litt, f.eks. bruke klackfoder.

For øvrig er jeg enig med John J, du kan nok gjøre på hvilken måte du vil, styrken skiller seg ikke merkbart.

Takk for raskt svar!

Mikael: Det gjelder bare en vegg som mangler element, vegguttak løser jeg med forhøyningsringer. I resten av rommet blir det kun renoveringsgips. Lister, for og taklister blir helt nye, frest med egentilvirkede fresestål.

Mikael_L
Jeg ville bare nevne det.
Det finnes nok ganske mange som har satt i gang og lagt på ekstra skiver på de gamle og først etterpå bannet over at de ikke hadde tenkt seg om først. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.