4.030 lest ·
26 svar
4k lest
26 svar
Skillevegg som skal bære gulvbjelkelag, dimensjon
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Reglenes ostagede høyde er en viktig parameter for å vurdere deres bæreevne. Selv små endringer har stor betydning. Med kun 2,3 m høyde øker marginene for C 14 virke. Med denne nye opplysningen vil jeg si at det fra et holdfasthetssynspunkt er OK med C 14 virke. Derimot gjenstår mine tidligere fremsatte innvendinger mot virke med for lav holdfasthetsklasse.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hva har du for fundamentering av huset i dag? Som tidligere nevnt, øker belastningen under de nye veggene sammenlignet med tidligere.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Ok, oppfattet det som om det var et eksisterende. 45x70cc450 C14 med stender på halv høyde fungerer uten finer. Velger du finer kan du gå opp til cc600. Det er passende at veggens cc-mål sammenfaller med gulvbjelkene.Lars Roth skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er enig med @bossespecial. Ganske viktig at bjelkene havner rett over respektive regel.
tusen takk for all hjelp
Om jeg skulle ønske å bygge veggen med metallstendere?
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 337 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.337 innlegg
45x70 i c24 kvalitet virker å være svært vanskelig å finne!
Lurer på hva som skjer om man kløyver en 45x145 c24 til 2 stk 45x70?
Er det fortsatt c24 kvalitet da
Har opplevd c24 treverk fra Södra med en djevelsk mengde kvist, også i kantene, 30-40 mm store.
Lurer på hva som skjer om man kløyver en 45x145 c24 til 2 stk 45x70?
Er det fortsatt c24 kvalitet da
Har opplevd c24 treverk fra Södra med en djevelsk mengde kvist, også i kantene, 30-40 mm store.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Når man fastsetter kvaliteten på reglene, gjøres dette maskinelt ved å beregne regelens E-modul. Dette gjøres ved å måle støtbølgeresponsen eller ved å bøye regelen. Klyver man en klassifisert regel, kan det i praksis innebære at man kan få en "bra bit" og en "dårlig bit", men at de sammen som en regel veier den bedre opp den dårligere. Fra en kilde på et sagbruk inneholder ofte c24-virke høyere styrkeklasser da markedet for høyere styrker er ganske liten. Hvorfor vil du ha en så tynn vegg forresten?
Klikk her for å svare