Skulle noen klok person ønske å fortelle dimensjonen på en innvendig vegg som skal bære gulvbjelkelaget opp til en innredet loft?
Huset er 8 m langt og vil ha 2 skillevegger rett gjennom huset, noe som gjør at spennvidden blir ca. 3 meter på bjelkene.
Nok vil vel en 45 x 95 med gips på begge sider holde?
Hvis jeg skulle ønske å ha veggen tynnere...
Jernstolpe, sveise, legge firkantjern i bunnen for å fordele trykket
600 c/c på bjelkene, en søyle under hver bjelke
Minste mulige dimensjon for å få så tynn vegg som mulig.
Skulle være såå takknemlig om noen kunne opplyse meg.
Overetasjen skal bære sin egenvekt og et gjesterom med 2 senger.
Jeg hadde gjerne ønsket råd om bjelkelagsbjelke også.
jo lavere høyde jo bedre
Lav takhøyde på overetasjen.
45x95 duger som innvendig vegg, se bare til at bjelkelag/platen (under de nye veggene) tåler lasten som blir.
Med den spennet kan du ha 45x220 som bjelkelag, cc600.
Jeg har 45x220 med en spennvidde på 4,3m og det kan svikte litt. Er dog et biorom så ikke noe som forstyrrer.
Du kan gå ned til 45x70 mm C 24 om du setter bjelker på halv høyde, alternativt forsterker med K-finer eller OSB bak gipsplatene.
Unnskyld en ungdom (72 år)
Hva betyr C24?
Bjelker alternativt finer/osb...
menes enten eller dvs 45 x 70 tilstrekkelig med bjelker?
Takk for at dette forumet finnes, har lett som en idiot etter info
C24 er en kvalitetsbetegnelse, og du finner det som et stempel i enden på regelene. C14 står det normalt, og det er da noe dårligere holdfasthet enn C24. Kortkiler med samme dimensjon som øvrig trevirke duger godt!
Enten setter du kortlinger eller så setter du plater av konstruksjonsfiner eller OSB bak gipsen. I begge tilfeller er det tilstrekkelig med 45x70 mm styrkeklasse C 24.
Enten setter du kortlever eller så setter du plater av konstruksjonsfiner eller OSB bak gipsen. I begge tilfeller holder det med 45x70 mm styrkeklasse C 24.
Funker det ikke med C14 justus? Skulle tro at det er vanskelig å finne 45x70 lekter i C24.
Funker det ikke med C14 justus? Skulle tro at det er vanskelig å finne 45x70-reglar i C24.
Det stemmer, 45x70 C24 er normalt ikke lagerførte varer men går å bestille om man virkelig vil.
Man kan også kjøre C14 og regel tettere, f.eks. c/c 450. Da kan man kjøpe ergonomiskivor når man skal gipse så blir livet litt lettere under det momentet også.
Jeg utgikk fra Träguiden sin stolpeliste. C 14 ligger på grensen når det gjelder knekk i y-led. Det holder sikkert men marginene er ikke store. Jeg synes TS skal forsøke å få tak i C 24 virke. Jeg har aldri hatt problemer privat med å finne C 24 i den dimensjonen. Jeg prøver å bruke bedre virke jo tynnere dimensjonen er, for å unngå at reglene ser ut som skruer.
Steico har noe som heter laminated veneer lumber
[lenke]
Det er en annen type limtre, i prinsippet en oppskalert versjon av plywood. Skulle det bli aktuelt med en avvekslingsbjelke så ville LVL funket ypperlig.