Hei. Har kikket rundt her en del, men har ikke funnet et skikkelig svar på min utfordring. Jeg har et relativt stort rom i kjelleren som jeg gjerne vil dele av for å lage en slags grovinngang. Som synlig på bildet har vi hatt besøk av vann, så jeg er livred for å bygge noe som må rives hvis vi får inn vann igjen. Vi har gjort det vi kan for at det ikke skal skje igjen (satt tak over kjellerinngangen og gravd ned en pumpebrønn til sluket ved inngangen som ikke kunne håndtere vannmengden sist), men etter å ha sett hvor mye regn det kan komme på noen timer, føler jeg meg ikke trygg på at dette har løst problemet for alltid. Så hvordan ville dere bygget denne veggen gitt forutsetningene? Gulvet er fliser med vannbåren gulvvarme, så vil ikke skru i det. Taket har panel, så det er mulig å feste en hammerbånd der. Hadde jeg ikke vært bekymret for vann, ville jeg kilt fast en trestender og lagt en friksjonsmatte under svillen, men gjetter at denne teknikken ikke funker like bra med kun metallstendere? Vet heller ikke hva jeg skulle brukt som platemateriale da gips og tre er uaktuelt. I det nye rommet som blir grovinngangen, vil jeg også sette veggskap på denne nye veggen, så den må jo bli rimelig stabil og gi mulighet for å feste disse på. En dør trengs jo også. Ytterligere utfordringer er den nedsenkede delen av taket der det går en del strøm og vann. Blir det til å mure opp denne veggen med blokker, eller kan man gjøre det på en annen måte? Føles litt som at hvis man murer, vil denne veggen bli værende her til hele kjelleren gjøres om, og jeg ville helst ha en litt mindre permanent løsning siden det er en avdelende vegg, og man vet aldri hva man kan komme på at man vil bruke plassen til, men heller det enn å rive alt hvis vi får inn vann igjen. Foruten ytterveggen ved døren er det jo murt og pusset i kjelleren, noe som kanskje taler for å mure også denne veggen, men jeg er ikke like komfortabel med denne teknikken som å bruke stendere, så da blir det kanskje til å ta inn hjelp. Hva synes dere? Veldig takknemlig for forslag.

• Stor kjellerrom med mørke fliser og lys malt takpanel. Rød linje markerer mulig ny veggplassering for å dele rommet og lage en grovinngang.
BirgitS
Velkommen til forumet!

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men noen.

B Bollatta skrev:
Hadde jeg ikke vært bekymret for vann, hadde jeg kilt fast en trelist og lagt en friksjonsmatte under syllen, men gjetter at denne teknikken ikke fungerer like bra med bare stålstender?
Stålstenderen mot gulvet kan du feste med dobbeltsidig tape fordi den ikke skal ta opp krefter i sidelengs, så vekten av veggen holder den på plass hvis bare veggen sitter godt i tak og vegger. Stående stålstendere skal virkelig trykkes inn.

B Bollatta skrev:
Jeg vet heller ikke hva jeg skulle bruke for plate, da gips og tre er utelukket.
Se på slikt som brukes på bad, Lux-plater tror jeg platene som man setter rundt sisternen til vegghengte toaletter kalles. En OSB-plate som slutter en halv meter over gulvet eller krysslekter der veggskapene skal opp, fungerer kanskje.

BirgitS BirgitS skrev:
Velkommen til forumet!

Jeg kan ikke svare på alle dine spørsmål men noen.

Plåtregeln mot gulvet kan du feste med dobbeltsidig tape fordi den ikke skal ta opp noen krefter i sidelengs retning så vekten av veggen holder den på plass om bare veggen sitter bra i tak og vegger. Stående plåtregler skal virkelig trykkes inn.

Se på sånt som brukes i baderom, Lux-skiver tror jeg de skiver som man setter rundt cisternen til vegghengte toaletter kalles. En OSB-plate som slutter en halv meter over gulvet eller kortlinger/tværregler hvor veggskapene skal opp kanskje fungerer.
Topp! Takk for tips! Som du sier kan det jo funke med OSB eller plywood om jeg lar det sitte et stykke opp, utfordringen blir skjøten mellom materialene men det går nok å skjule. Ellers kanskje jeg kan bruke litt kraftigere stål-profiler til reglene og sørge for å henge tyngden i disse.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Cembritplater vil nok fungere også, de er billigere enn Lux. De er ufølsomme for fuktighet og kan males, men det må man ikke. Luxplatene må du nok gi en overflatebehandling. Jeg tror ikke du kan henge noe på Luxvegger uten å ha for eksempel plywood bak. Cembriten er omtrent som gips, du kan henge i Mollyplugg. Jeg har selv valgt å ikke male de jeg har på veggene i kjelleren, synes den grå fungerer der.

/Høghus

• Liker
MaHeNä
  • Laddar…
Mure opp en vegg med lettbetong som du deretter pusser ?

• Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Cembritplater ville nok fungere også, de er billigere enn Lux. De er ufølsomme for fuktighet og kan males, men man må ikke. Luxplatene må du jo gi noe overflate.
Jeg tror ikke du kan henge noe på Luxvegger uten å ha f.eks. plywood bak. Cembrit er omtrent som gips, du kan henge i Mollyplugg.
Selv har jeg valgt å ikke male de jeg har på veggene i kjelleren, synes det grå fungerer der.

/Höghus
Ok, hvordan er de å jobbe med? Kan man kappe/brekke dem som gips eller må sirkelsagen frem? Ja som du sier, ville jeg trenge å pusse lux-platene, og det ser jeg ikke veldig frem til. Som du sier, et problem med å feste ting i dem. Min plan var i så fall å henge ikea-skap på skinne som jeg fester i stenderne. Hvor bra er metallstendere til å henge ting på? En annen ting jeg lurer på er dørkarmen. Har sett at det finnes grovere metallstendere som kanskje fungerer, vil helst slippe å bruke trestender ved døren.

S salkin85 skrev:
Mure opp en vegg med lettbetong som du deretter pusser?
Ja, hadde jeg ikke vært usikker på om jeg vil ha denne veggen der for alltid, så hadde det nok vært den beste veien. For jeg gjetter at flisene under ikke blir så fine hvis man skulle fjerne en slik vegg?

B Bollatta skrev:
Okei hvordan er de å jobbe med? Kan man kappe/knekke dem som gips eller må sirkelsaga frem? Ja, som du sier skulle jeg trenge å pusse lux-panelene, og det ser jeg ikke veldig mye frem til. Som du sier, et problem med å feste ting i dem. Min plan var i så fall å henge ikea-skap på skinner som jeg fester i stenderne. Hvor bra er stålstendere å henge ting på? En annen ting jeg funderer på er dørkarmen. Har sett at det finnes grovere stålstendere som kanskje fungerer, vil helst slippe å bruke tregulv ved døren.
Risse/knekke fungerer nok ikke så bra. Cembrit-en er hardere enn gips og best er å sirkelsage med hardmetallblad. Sage utendørs anbefales, det ryker som f-n. Eller sage med sirkelsaga på en eps-plate og en støvsuger.
Fungerer med stikksag/fogsvans også, men blir nok ikke så pent.
Skal det henges skap på veggene hadde jeg satt metallkortlinger mellom stenderne å skru i. Jeg hadde en bit glatt takplate igjen som jeg skrudde i stenderne bak en plate der jeg skulle ha en innedel til en varmepumpe.
Jeg har ingen erfaring med å sette dørkarm i stålstendere, men det er jo ganske standard.

/Høghus

• Liker
Bollatta
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.