Vurderer å bytte de gamle sjøsteinflisene rundt på to terrasser rundt huset med fliser med grå uregelmessige fliser av skifer. Også uterommet som ligger under husets tak i forbindelse med den ene terrassen ville passe veldig bra med samme belegg.
Nå har jeg imidlertid blitt betenkt siden Skifer alltid forbindes med Radon og stråling.
Leser om folk som legger skifer inne i huset på kjøkken og bad etc. De virker ikke det minste bekymret.
Vi har et luftinntak under huset for "til- og fra-luften" som suger via ventilasjonsgitteret i grunnmuren rundt huset ("Anybyspecial" 1985...) og uterommet står i direkte kontakt med luften mellom yttertaket og innerstaket. Huset er bygget på et område med sand og vi har ingen andre problemer med Radon.
Er jeg bare paranoid eller holder jeg på å bygge meg inn i verdens kreftfelle? Jeg vil verken ha radon i huset eller sitte og dø av lungekreft på terrassen min...
Takk for synspunkter. Kanskje har noen andre også skifer nær huset eller der inne tenkt i samme baner og har et enkelt svar?
???
Beste hilsener,
pmf
Nå har jeg imidlertid blitt betenkt siden Skifer alltid forbindes med Radon og stråling.
Leser om folk som legger skifer inne i huset på kjøkken og bad etc. De virker ikke det minste bekymret.
Vi har et luftinntak under huset for "til- og fra-luften" som suger via ventilasjonsgitteret i grunnmuren rundt huset ("Anybyspecial" 1985...) og uterommet står i direkte kontakt med luften mellom yttertaket og innerstaket. Huset er bygget på et område med sand og vi har ingen andre problemer med Radon.
Er jeg bare paranoid eller holder jeg på å bygge meg inn i verdens kreftfelle? Jeg vil verken ha radon i huset eller sitte og dø av lungekreft på terrassen min...
Takk for synspunkter. Kanskje har noen andre også skifer nær huset eller der inne tenkt i samme baner og har et enkelt svar?
Beste hilsener,
pmf
Dette var helt nytt for meg (og sikkert mange andre)!
Er det slik at det bare er skifer brutt på visse steder som inneholder radon? Vi vurderer å bygge en stor åpen peis innendørs med tørrmurt norsk skifer. Bør vi tenke om?
Har sett hus murt med skifer helt eller delvis, skiferenvironkamin, skifermurer, vegger med skifer innendørs, mm. Åpenbart har man jo brukt skifer i lang tid som byggemateriale, men det var kanskje før radonproblematikken ble kjent, eller?
Skifer som er et så lekkert materiale!!
Er det slik at det bare er skifer brutt på visse steder som inneholder radon? Vi vurderer å bygge en stor åpen peis innendørs med tørrmurt norsk skifer. Bør vi tenke om?
Har sett hus murt med skifer helt eller delvis, skiferenvironkamin, skifermurer, vegger med skifer innendørs, mm. Åpenbart har man jo brukt skifer i lang tid som byggemateriale, men det var kanskje før radonproblematikken ble kjent, eller?
Skifer som er et så lekkert materiale!!
OK alle, har nå gravd en masse og her kommer beroligende beskjeder, alt utstråler radioaktivitet mer eller mindre og en hel del ting også radon, for eksempel bakken og berggrunnen og noen ganger til og med grunnvannet, men som sagt mer eller mindre. Når man snakker om Radon i skifer(det finnes veldig mange ulike som dere andre allerede har skjønt...) så mener man ofte såkalt Alunskifer som flittig ble brukt til Blåbetongen man senere blant annet bygde hus av på 60- og 70-tallet(tror jeg, vet ikke når de sluttet). Alunskifer går tydeligvis ikke så greit å bygge terrasse av og det er riktig at ulike skifer har ulik utstråling. Det finnes 511 forskjellige grenseverdier for ulike steder og ulike materialer. Det som skremte meg var at grunnvannet kunne inneholde Radon og om man hadde småbarn som drakk store mengder av Radonrikt vann så var det ingen hit... Så nå skal jeg nok bygge min terrasse og slutte å bekymre meg. Vil man som sagt, så kan man bekymre seg over radioaktivitet og radon i prinsippet alt. Frisk luft er bra som motmiddel og det skal jeg ha på min terrasse!

Klikk her for å svare