Hei!
Mitt første innlegg på forumet som jeg tidligere har lest mye på som gjest. :)

Skal bygge en tilbygging og har laget en tegning i SketchUp 7.

Ville vært fint om dere kunne se over og komme med synspunkter. Det er en tegning basert på Enkelstuge-konseptet på pilarer.

Det er først og fremst Takstolkonstruksjonen med limtremme jeg er interessert i synspunkter på, men også annet er velkomment.

Visse deler mangler ennå i tegningen, og visse lekter og stendere er ikke nøyaktig tegnet på grunn av tidsmangel.

Filen finnes her >> (pakket i en zip)

Hilsener
/Roger

Sist redigert:
C
"File is invalid" sier windows.

Hepp, nå tror jeg det skal funke...
/Roger

Hei
Mitt spørsmål er enkelt og greit, fungerer denne takkonstruksjonen? Takbjelkene er 170mm. Limtrebjelken er 360x90mm. Tenkte å legge til ytterligere 70 mm for ekstra isolasjon. Taklasten er tegl på panel, undertaket blir panel. Rommet er 18kvm.

Hilsener
/Roger

• Takstolkonstruksjon med limtredrager og takregler, del av en 18 kvm bygning. Tegnet for å vurdere isoleringsløsning og taklast med tegl.
Det er jo ikke en takstolkonstruksjon egentlig, det er en ryggås-konstruksjon. Hele belastningen kommer jo på takbjelken. Den SER litt spinkel ut. Det holder sikkert, men det finnes risiko for at den svikter med tiden.

Takk for svaret, Ryggås... ja så heter det selvfølgelig :)

Limbalken er 90x315 ca 3900 lang. Takbjelkene har jeg økt til 195x45 som sitter med cc120. Taket blir tegltakstein. Det ligger i Värmland så det må tåle litt snø.

Bør jeg sette flere takbjelker?

Hilsener
/Roger

Du har valgt 90x315 til bjelken. Bra, da det er mer enn minstekravene som er 66x315.

Her kan du få litt hjelp med hvilken dimensjon man kan tenke seg. Dog er dette lett tak og maks 10 graders helling.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465
Du ser ut til å ha en spennvidde på takbjelkene på drøyt 3 m ifølge Sketchupen.
Jeg ville satt 45x195 på c/c 600 i stedet. Så mye ekstra kostnad blir det ikke, og da får du et tak som takler belastningen uten problem.

Hvor stor forskjell er det på 90 vs 66... det som er viktig her er 315...

Så ville jeg nok også bruke 60 cc

Lykke til :)

Hmm, tviler på dette med cc.

Synes egenvekten blir så tung om man setter cc 60, men det må jo selvfølgelig holde.

Finnes det noen som synes det er nok med cc 120. Jeg har jo brukt Enkelstugan's takstol som modell og den er 170 og sitter cc120.

Eller er det menighetens samlede mening at cc60 er det det bør bli? :)

Takk for svarene!!!

/Roger

Bygget er nå på G som dere ser...

• Bygge av utendørs rammeverk ved rød husfasade, stiger og verktøy i nærheten under byggingen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.