Om dere har Google SketchUp, så kanskje dere har mulighet til å se nærmere på den tegningen jeg har laget av en tenkt hems til barnas rom. Det er absolutt ikke sluttegningen, og det er mye mulig at jeg ikke har tenkt på noe som burde være åpenbart. Jeg har aldri tegnet noe slikt før. Noen tanker har jeg selv også om hva som burde endres, men jeg ville bli veldig glad om noen som har mer peiling på bygg enn meg kunne ta en titt.
Noen forutsetninger:
Jeg vil bygge på påler, ikke henge opp på vegg.
Ståhøyde for femåringen (nå 114 cm lang, men vokser jo ) bør finnes på så mange steder som mulig.
Soveplass til femåringen trengs.
Ettåringen kommer til å flytte inn i rommet og trenger en seng med 60x120-madrass.
Ettåringen må ikke kunne klatre opp på hemsen.
Det må være ganske lett å finne materialer. Nå har jeg tatt utgangspunkt i sånt som finnes på Beijers hjemmeside, 19 mm MDF, lekter 45x95, 45x170 m.m.
Rommet er 328 cm bredt, så det er vegger på tre sider av hemsen slik det ser ut nå.
Rommet er 238 cm høyt, så rekkverket/hyllene øverst når helt opp til taket.
(Kanskje burde rekkverket på den lavere hemsen heves av sikkerhetsgrunner?)
(Inser nå at jeg har glemt å ta med et visst skråtak, så jeg kommer til å endre for det, men verdt å kommentere det som er uansett.)
Et bilde der man ikke ser helt hvordan det er konstruert, men likevel...
Men er det så klokt å sette en 6-åring og en 2-åring i samme møbelbygging. De vil jo alltid være på forskjellige stadier i utviklingen sin. Bygg i stedet to forskjellige moduler for ungene, så de får hver sin egen "krok". Og du kan nok aldri hindre en 2-åring fra å klatre/klamre seg opp dit storebror er.
Jeg kan tenke meg at dere er litt trangbodde og derfor vil gjøre en sånn løsning, men...
For øvrig sov jeg + min fire år eldre bror + foreldrene våre i ett rom, og farmor i det andre rommet til jeg var seks år. Men vi hadde hver vår seng (ja, ikke far og mor da, de delte på en dobbel), og farmor sov i en sovesofa i "stuen".
Men er det så klokt å sette en 6-åring og en 2-åring i samme møbelbygging. De vil jo alltid være på forskjellige stadier i sin utvikling. Bygg i stedet to forskjellige moduler for ungene, så de får hver sin egen "krok". Og du kan nok aldri hindre en 2-åring i å klatre/klamre seg opp dit storebror er.
Jeg kan tenke meg at dere er litt trangbodde og derfor ønsker å lage en slik løsning, men...
For øvrig sov jeg + min fire år eldre bror + våre foreldre i et rom, og farmor i det andre rommet til jeg var seks år. Men vi hadde hver vår seng (ja, ikke far og mor da, de delte på en dobbeltseng), og farmor sov i en sovesofa i "stuen".
Takk for ditt svar. Interessant tanke. Samtidig har de jo egne krypinn på den måten at de til og med befinner seg på forskjellige etasjer. Hvordan tenker du at vi kunne lage egne moduler? På hvilken måte ville du avgrense dem? Jeg tenkte at det var litt praktisk å lage forskjellige deler til dem i samme "møbel", siden vi da kan utnytte takhøyden til en etasje med passelig høyde for ettåringen og en med passelig høyde for femåringen.
Vi bor i leilighet og vil derfor ikke gjerne gjøre for mye skade på gulv og vegger. Det er imidlertid helt o.k. om gulvet skulle bli skadet litt av en tung konstruksjon, siden det uansett allerede er skadet og teppet skal byttes når vi flytter.
Ja, man kunne jo bygge to loft, der de får hvert sitt, eller snarere kanskje et loft til femåringen og en vanlig seng i den andre enden av rommet til ett-to-åringen. Den lille sengen i denne konstruksjonen er jo ikke så veldig innebygd i konstruksjonen, så man kunne jo også teste hva de synes om en slik her konstruksjon og deretter "flytte ut" lillebror, om det ikke fungerer.
Tar gjerne imot flere synspunkter, ikke minst på byggkonstruksjonen, men kommenter gjerne funksjonen også.
Som det er nå, legger barna seg samtidig om kvelden. Lillebror sover imidlertid middag, så det kan være litt vrient for femåringen å utnytte rommet kanskje. Men de sover som stokker begge to (og man får håpe at de fortsetter med det ). Man kan gå inn og tenne lyset og møblere om mens de fortsetter å sove for det meste.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.