D
Jeg har en viss lukt som kommer fra krypkjelleren. Ifølge den som bygde huset ble ikke cuprinol eller trykkimpregnerte sviller eller bjelker brukt. Så jeg vurderer å lage et lett undertrykk i kjelleren for å se om det blir bedre lukt i boarealet.

Huset er 13x7 meter med en bærevegg. Krypkjelleren består således av to rom. Det er fjell i dagen samt betong som "gulv". Jeg har tettet kjelleren, satt inn en kondensavfukter og overvåker kontinuerlig luftfuktigheten.

Grovberegnet er volumet 13x7x0,8m = 72m3

1) Hvor kraftig kanalvifte trenger jeg?

2) Hvordan skal jeg tenke rundt rørføring av spiro, ventiler etc.?

• Krypgrunn med betonggulv, ventilasjonsrør og lys. Synlig jordoverflate og berg. Verktøy og materialer på bakken nær rør. Vegg i bakgrunnen.
  • Krypkjeller med betonggulv, murvegger og trebjelkelag i taket, belyst av en arbeidslampe på tripod. Plastdeksel ligger i det ene hjørnet.
Du ser ut til å ha god orden der, ikke som hos meg der bygningsarbeiderne har kastet ned all mulig dritt mens de bygde.

Er det bare noenlunde tett så trengs det ikke mye for å forbedre situasjonen. Jeg har en 14W baderomsvifte som går konstant og ventilerer ut av krypkjelleren. Den har fjernet jordkjellerlukten som noen ganger kunne kjennes i soverommet og stuen helt, og senket radonet fra 200–400 til under 10.

Finnes det bare hull mellom skipene i hjertemuren, så blir det samme undertrykk i hele rommet, gjetter på at det er det som gjør forskjellen, luften vil heller gå ned enn opp. Har man kraftig undertrykk inne i boligdelen må man nok velge en skikkelig kraftigere vifte. Men ventilerer man store mengder luft får man andre problemer, da suges det ned fuktig luft fra boligen eller inn fuktig luft utenfra.

Dette er hva jeg har lest meg til og mine egne praktiske erfaringer.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Har du bare satt baderomsviften mot en yttervegg i krypkjelleren? Du har ikke trukket noen spiro?

D Derbyboy skrev:
Har du bare satt baderomsviften mot en yttervegg i krypkjelleren? Du har ikke trukket noen spiro?
Jeg hadde allerede et ventilasjonsrør som går fra krypkjelleren opp til en hette på taket, det er nok et avløpsrør i plast på 110mm (var det billigere enn spiro 1972?), så jeg har satt den der.

Om skorsteinseffekten hjelper strømmen eller om det lange røret begrenser strømmen vet jeg ikke, men funker det så funker det.

D
Ok men du trekker altså luft fra boenheten til krypkjelleren og deretter gjennom et 110-rør opp på taket?

Det er nok korrekt om man forenkler det, men flyten fra bodelen er sterkt begrenset. Alle rom som har fått gulvene renovert har blitt omsorgsfullt tettet mot ytterveggene slik at det ikke skal bevege seg luft der. Noen små utettheter kan nok finnes, men det burde likevel være mer utett inn til kryprommet utenfra.

Ville anta at det meste luftflyten går utenfra inn til kryprommet, finnes et 32mm rør for kabelgjennomføring som er åpent ut fra grunnen, og sikkert litt flyt ved luken inn og andre små utettheter.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.