Gladh skrev:
37.000 kWh for bare varmen?!!?!?!?!?

Så dere må jo kunne gjøre mye for å senke deres varmekostnader. Vårt 1½ plans hus er på 180 kvm.
Jo så kan det være, sammenlignet med estwings hus høres det også mye ut. Vi har ikke i det hele tatt sett på dette fordi vi kjøpte en rivningskåk :eek: som har blitt renovert, det var viktigere å hindre vannet i å renne inn gjennom grunnmuren og taket enn å fikse med varmen :D
Det finnes en del å gjøre her fremover om man vil, etterisolere loftet f.eks. og noen vindusbytter kanskje er mer lønnsomt enn jeg har forstått :o

D
hei alle,,,

jeg har et lite spørsmål til dere, og spesielt Havsutkikt og gladh.

dere som har så store hus, 230 kvm og 180 kvm,, hva var grunnen til at dere velger så store hus,, antar at dere ikke har så mange barn,,

jeg bor i leilighet 66 kvm nå, 2 rom og kjøkken ,,, det holdt faktisk, om jeg skulle 3 doble min leilighet til 180 kvm, så blir det masse med rom over, og uutnyttede arealer,,, visst er det gøy å ha store arealer, det synes jo alle, ehhehe,, men skal man ikke ha så det akkurat rekker for familien så huset ikke blir alt for stort,

havsutkikt som bygde huset 230 kvm nylig, du har vel ikke fått en masse gratis kvm på kjøpet va ehhehe:D eller noe super rabatt???, for økte kvm betyr økte kostnader for å bygge huset, men å holde den i drift senere med??... hvordan resonnerer du??? jeg går i de tankene stort eller lite hus, pris, osv,, bra å få litt råd fra noen som har bygget, ehehe

mvh

dvd1234 skrev:
hei alle,,,

dere som har så store hus, 230 kvm og 180 kvm,, hva var grunnen til at dere velger så store hus,, antar at dere ikke har så mange barn,,

jeg bor i en leilighet på 66 kvm nå, 2 rom og kjøkken ,,, det holdt faktisk, om jeg skulle tredoble leiligheten min til 180 kvm, så blir det masse med rom til overs, og uutnyttede arealer,,, viste er det kult å ha store arealer, det synes jo alle, ehhehe,, men skal man ikke ha så det akkurat rekker for familien så huset ikke blir alt for stort,

havsutkikt som bygde huset på 230 kvm nylig, du har vel ikke fått en masse gratis kvm på kjøpet va ehhehe:D eller noe super rabatt???, for økt kvm betyr økte kostnader for å bygge huset, men å holde det i drift senere også??... hvordan resonnerte du??? jeg går i de tankene stort eller lite hus, pris, osv,, bra å få litt råd fra noen som har bygget, ehehe

mvh

Akkurat dette med å bygge stort mens man uansett bygger har blitt diskutert i et antall andre tråder. Konklusjonen var vel i prinsippet to leire der jeg med flere ikke så det som rart og det var livskvalitet og bekvemmelighet som vi betalte forholdsvis mye lite for. Den andre siden gikk strengt på at et så effektivt hus og så billig som mulig i drift. Vi er fem i familien og har ofte mange gjester, et stort hus passer oss etter hvordan vi vil leve. Å kunne ha 25 personer på middag sittende uten å møblere om hele huset har vi behov for, andre ikke.

Jeg kjøpte mitt hus for snart tre år siden og har i prinsippet gjort om alt på første etasje. Kan derfor dele med meg i litt råd og hvordan jeg resonnerte. OBS Jeg kunne ingenting om renovering når jeg begynte, nybegynner men en smule handy og nøye. Kjøpte et hus for 765000, nytt tak fra 2004, bra og tørr kjeller, bra beliggenhet, ny ytterdør og noen nye treglassvinduer. Med andre ord et bra hus.

Varmeanlegget var olje så jeg fikset en billig pelletbrenner som jeg koblet til pannen, dette sparer penger som trengs til renoveringen. Tok lån på 60000 fra banken til et nytt kjøkken men betalte av restgjelden på bilen, ettersom jeg renoverer helt selv og lærer meg etter hvert så var det mer økonomisk og nå fikk jeg 2000 ekstra per måned (legger nok ca 4-5000 per måned).

Det man ikke kan, lærer man seg raskt her på forumet, det første ble rørlegging. Byttet alle radiatorer fra ett-rør-system til to-rør, de gamle rørene lå på gulvene men nå henger rørene i kjellertaket og kommer opp ved radiatorene (isolerer dem også selvfølgelig). Jeg begynte rett og slett i det ene hjørnet og lærte meg etter hvert, (selvsagt regnet jeg ut hvilken effekt som trengs både for radiatorer og rørdimensjoner), alt med info her på forumet, takk alle... Nå var varmen billigere og jeg kunne putte inn mer sparte penger til resten, kjøpte materialer når jeg fant det billig og tar meg god tid, river noen vegger og setter en ny. Gips der det er skjevt og er nøye med sparkling, gipshjørner og malerstrie under malingen. Gipset et knirkete gulv ettersom jeg ikke hadde bjelkelag å skru fast knirkete gulvplanker. Bygget om en trapp med eikeparkett (forlenget trinnene litt også).

Nå er kjøkkenet snart klart, det gamle var slitt og lite, det forsvant ut og kjøkkenet ble et TV-rom, så gjorde jeg om den gamle stuen til et større kjøkken. Det ble kjempebra men krevde en del rørleggerarbeid og lignende. Jeg har byttet ut all plastmatte til valnøttparkett og senket taket med spotter. (huset er forresten 1/2 plan på 108 kvadrat).

Nåvel, det ble mye jobb men jeg har tatt meg tid og fremfor alt vært veldig nøye, totalt har alt kostet ca 120 000 (inklusive hvitevarer kjøl+frys 16000, ovn 5000, mikro 4500, platetopp 10000, vifte 7500, 4cm*8m valnøttbenkeplate 16000) og jeg trenger ca 20000 til men det hele er finere enn nybygde normalutstyrte hus. Benkeplatene 2 stk på 60cm*4m lot jeg et snekkeri bestille og sage/ lime om til en 70cm*4 samt resten ble limt sammen til en kjøkkenøy på ca 1*2m, det arbeidet tok de bare 1000 kroner for, sammenlign med samme hos f.eks. Kvik (30-40 000?).

Mitt råd er å ta seg tid, sørg for å ha et hus med tørr kjeller/vind, bra tak og ytre, så kommer fantasien inn og gjør det morsomme, resten lærer man seg (man har inget valg ;-))... 😊
lykke til/Matz

Takk matzen. Føles bra å vite at det går om man vil.

dvd1234 skrev:
hei alle,,,

dere som har så store hus, 230 kvm og 180 kvm,, hva var grunnen til at dere valgte så store hus,, antar at dere ikke har så mange barn,,

jeg bor på leilighet 66 kvm nå, 2 rom og kjøkken ,,, det rakk faktisk, om jeg skulle 3 doble min leilighet til 180 kvm , så blir det masse med rom over, og uutnyttede flater,,, visst er det kult å ha store flater, det synes jo alle, ehhehe,, men skal man ikke ha så det akkurat rekker for familien så huset ikke blir alt for stort,

havsutkikt som bygde huset 230 kvm nylig, du har vel ikke fått en masse gratis kvm på kjøpet vel ehhehe:D eller noen super rabatt???, for økt kvm betyr økt kostnad for å bygge huset, men å holde det i drift senere med??... hvordan resonerer du ??? jeg går i de tanker stort eller liten hus, pris, osv,, bra å få litt råd fra noen som har bygget, ehehe

mvh
Hei
angående flate resonerer jeg som så her. Min søster har et enetasjes hus på 125 kvadrat. Sammenligner man med mitt på 108 kvadrat så må jeg si at jeg foretrekker å dels ha en litt mer privat overetasje med soverom og slikt. Bra å kunne trekke seg unna for litt ro og fred iblant, spesielt når man har besøk.

Vurder også å kjøpe hus med kjeller, her får man mange gratis kvadrat til bod og vaskerom, verktøy, snekkeri, hjemmekino eller hva det nå er. Her har man jo også varmeanlegget så dere forstår at jeg har mer boareal enn søstra med sine 125 kvadrat der ca 15 går bort til vaskerom og 10 til fyrrom.

Prisen beregnes jo delvis på flaten når man kjøper hus, men hva jeg ser i prisbildene så regnes ikke prisen opp så mye om huset har kjeller. Kjeller er for meg derimot uvurderlig. Men føles den rugg og lukter rart (kjellerlukt) så må man se opp litt.

Mitt hus er nå verdsatt til ca 1,1 million og jeg har rundt 800 000 i lån, topplånet er borte om ca 4 år og da bor jeg skitbillig og med visse luksus, allerede nå bor jeg billigere enn i min forrige 3:a på 75 kvadrat. At jeg økte amortiseringen med 1000 kroner på topplånet gjorde at jeg i en sveip tjente drøyt 30000 på mot den gamle 15års planen.

Oppvarming gir jeg ca 10000 for per år så jeg er fornøyd. En fordel med mitt 1/2-plans hus er også at min vind bare er på ca 24 kvadrat, ikke så mye varmetap til kråkene altså og billig å tilleggsisolere, som er nåværende prosjekt.

Jeg hadde litt samme problem som dvd1234 og lette etter hus i Göteborg-området. Siden jeg gjerne ville ha alt fint, ville det koste mer å renovere enn å bygge nytt. De dårlige husene var ikke SÅ mye billigere at jeg TROR det ville lønne seg. Det som mest styrer er vel om man kan finne en tomt å bygge på som er attraktiv nok og ikke koster mer enn man klarer av. Fordelen med å renovere er at man kan ta kostnadene litt etter litt som noen sa, men det tar også utrolig lang tid og er et kjempestort arbeid. Jeg ga opp, og det må rett og slett bli en nybygging; hvis man vil, kan man jo gjøre en hel del selv der også.

D
hei alle igjen,,

jeg lurer på en ting... et nybygg koster ca. 2,5 millioner, ikke noe spesifikt nå, bare en ca-pris som jeg har oppfattet omtrent,, men jeg har hørt at skal man kjøpe et brukt hus og ønsker et som er litt bra så ligger det på ca. 1,7 - 1,8 millioner,, og da skal man renovere for ca. 300 000 omtrent,, da er vi fremme i 2 millioner nå,, så et brukt hus som endelig havner på ca. 2 mill, og et nybygg for ca. 2,5 millioner, hvordan resonerer dere, hvilke er mer verdt enn det andre,,,

og at et brukt hus som ligger på ca. 1,2 millioner som jeg pleier å se på annonser, de må man nok renovere en god del, utrolig mye i så fall,,

stemmer min oppfatning??

ikke spesifikke hus eller by nå, kun generelle oppfatninger,,,

hva synes dere+???., har jeg rett syn??

dvd1234 skrev:
hei alle igjen,,

jeg lurer på en ting... et nybygg koster ca 2,5 millioner, ikke noe spesifikt nå, men en ca pris som jeg har oppfattet omtrentlig,, men jeg har hørt at skal man kjøpe et brukt hus og skal ha en som er litt bra så ligger det på ca 1,7 - 1,8 millioner,, og da skal man renovere for ca 300 000 omtrent,, da er vi oppe i 2 millioner nå,, så et brukt hus som til slutt havner på ca 2 mill, og et nybygg for ca 2,5 millioner, hvordan resonerer dere, hvilke er mer verdt enn det andre,
Det kommer vel an på hva man verdsetter og hvordan man f.eks. ser på eldre byggeteknikk (og arkitektur) sammenlignet med moderne. Personlig betaler jeg gjerne mer for et (korrekt) renovert hus fra tidlig 1900-tall enn et moderne hus siden jeg mener at alt fra materialer til håndverket var bedre da (ikke i alle hus, men i de fleste). De tingene som var mindre bra har jeg byttet ut. Skulle jeg bygge mitt hus i dag i samme materialer (tømmer, 6 cm tykke og 30 cm brede tregulv osv.) og med samme håndverksskickelighet ville det koste 3-4 ganger mer enn et moderne hus av samme størrelse. Men noen foretrekker moderne hus, noe jeg har full respekt for. Også jeg kan tenke meg å bo i et nybygg, dog ikke i hvilket som helst. Det jeg derimot ikke vil bo i er et gammelt hus som er renovert feilaktig, dvs. som man har forsøkt å få til å ligne et moderne hus inne & ute og hvor man har byttet ut mye av de gamle materialene til moderne. Da forsvinner jo poenget med å bo i et gammelt hus.

Her i området bygges det akkurat nå et nytt hus, vinduer og alt er på plass de fleste steder... Men det ligger ikke noe tak på med all denne snøen. Det kan jo ikke være spesielt heldig å få snø absolutt overalt i et nybygg i tre, altså... Ingen presenninger over det åpne taket eller noe. Flaks at det ikke er en selv som bygger.

dvd1234 skrev:
hei alle sammen igjen,,

jeg lurer på en ting... et nybygg koster ca 2,5 million, ikke noe spesifikt nå, utenom en ca pris som jeg har oppfattet omtrentlig,, men jeg har hørt at skal man kjøpe et brukt hus og skal ha et som er litt bra så ligger det på ca 1,7 - 1,8 million,, og da skal man renovere for ca 300 000 omtrent,, da er vi oppe i 2 million nå,, så et brukt hus som til slutt havner på ca 2 mill, og et nybygg for ca 2,5 million, hvordan resonerer dere, hvilke er mer verdt enn det andre,,,
og at brukt hus som ligger på ca 1,2 million som jeg pleier å se på annonser, der må man nok renovere en hel del, veldig mye i så fall,,
stemmer mitt syn??
ingen spesifikke hus eller by nå, bare en generell oppfatning,,,
hva synes dere+???., har jeg rett syn??
Hva som lønner seg økonomisk avhenger av beliggenheten. I storbyområder der husprisene er høye lønner det seg å bygge nytt, i avfolkningsområder der brukte hus er vesentlig billigere enn nye lønner det seg å kjøpe et brukt uansett tilstand.
Men så må man jo få tak i en tomt med en beliggenhet der man vil bo også, går ikke det er det et brukt hus som gjelder uansett økonomien som sådan.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.