Skal man ikke jacke ut takåsen så den "henger" på mønebjelken?
Min snekker vil gjøre som vist på bildet nedenfor og feste med 90-jern bare. Gjelder uthus 4x7 meter og pappetak.
Føles så rart at man ikke vil ha bedre kraft mot nedoverkraften så å si.
Snekkeren vil altså gjøre som det øverste bildet med hulrommet over mønebjelken.
Min magefølelse sier at vi skal jacka ur som det nederste bildet viser, slik at takåsen (den som går fra møne til hammarband) mer hviler på mønebjelken.
Han vil feste det hele med vanlige vinkeljern 90, og der føles også belastningen feil, vil man ikke ha bjelkesko? Riktas ikke kraften nedover innover? Så at det fantes noe som het takåsfeste som ser riktig ut.
Jeg er helt uvitende om dette og kanskje overdimensjonerer eller mistolker kreftene i takstoler osv, så takknemlig for et raskt innlegg i spørsmålet, skal gjøres i morgen.
Magefølelsen sier jo at det nedre bildet blir bedre.
Men magefølelse er kanskje ikke alltid å stole på. Når det blir trykk på takstolene vil de presse enda hardere på siden av mønebjelken, så akkurat den nedadgående kraften i det forbindelsen blir kanskje ikke så veldig stor?
Tja, jeg vet rett og slett ikke. Selv ville jeg ha hakket ut likt det nedre bildet, men egentlig uten å vite om det i det hele tatt trengs.
Jeg ville også ha koblet ut, det føles ikke som det finnes noen grunn til å la være. Man må jo uansett sette på en bit for å feste opp råsponten/lukene i møne.