Vi har en plate med inngjuten frigolit som fungerer som isolasjon og som diffusjonssperre. Nå legger jeg om avløp i vaskerommet, og de nye avløpene går midt i platen der frigoliten lå.
Hvis jeg baker inn avløpsrørene i betong antar jeg at de vil ligge stødigere, men da får jeg ingen diffusjonssperre mellom bakken og huset rundt røret. (Det skal legges tettesjikt på gulvet der.) Alternativt kan jeg legge frigolit helt frem til røret, men da føles det litt som om avløpsrøret risikerer å bli klemt. (Kanskje ikke så sannsynlig, eller?)
Sorry, jeg mente "kapillærbrytende" så at ikke fukt suges opp i platen.
Tillegg: Det er plate på mark, ikke kjeller.
Under celleplasten skal du ha et kapillærbrytende materiale, det er ikke celleplasten som er kapillærbrytende. På bildene ser det ut som du har jord under celleplasten.
Konstruksjonen er (fra bunnen opp) ca. 10 cm betong (med makadam), 6 cm celleplast og deretter 4 cm armert betong øverst. Under det hele er det grus... Å legge plast over virker jo smart. Jeg kom på at det ikke var noe lag der rørene kom opp tidligere, det var noen cm betong hele veien rundt de gamle avløpene og sluket... Ikke celleplast hele veien fram. Trolig for å stabilisere sluket.
Huset er fra 1975.
Det mørke som vises i bildet er nylagt ROT-betong under rørene.
Under celleplasten skal du ha et kapillærbrytende materiale, det er ikke celleplasten som er kapillærbrytende. På bildene ser det ut som du har jord under celleplasten.
/N