Hei!

Vi har en plate med inngjuten frigolit som fungerer som isolasjon og som diffusjonssperre. Nå legger jeg om avløp i vaskerommet, og de nye avløpene går midt i platen der frigoliten lå.

Hvis jeg baker inn avløpsrørene i betong antar jeg at de vil ligge stødigere, men da får jeg ingen diffusjonssperre mellom bakken og huset rundt røret. (Det skal legges tettesjikt på gulvet der.) Alternativt kan jeg legge frigolit helt frem til røret, men da føles det litt som om avløpsrøret risikerer å bli klemt. (Kanskje ikke så sannsynlig, eller?)

Diagram som viser to alternativer for avløpsrørplassering i en plattform med isolasjon: Øverst med sideplassering, nederst med fuktpiltrykk nedenfra.
Øverste eller nederste?

Installering av avløpsrør i vaskerom gulv, omgitt av betong og isoporisolasjon. Verktøy og materialer ligger spredt rundt arbeidsområdet.

Øversta! Cellplast er vel ikke diff tett? Den ligger jo der for isoleringens skyld.

Cellplast er vel ikke diffusjonstett?
Beklager, jeg mente "kapillærbrytende" slik at fukt ikke suges opp i platen.

Tillegg: Det er plate på mark, ikke kjeller.

Sist redigert:
Andreas Lundgren skrev:
Sorry, jeg mente "kapillærbrytende" så at ikke fukt suges opp i platen.

Tillegg: Det er plate på mark, ikke kjeller.
Under celleplasten skal du ha et kapillærbrytende materiale, det er ikke celleplasten som er kapillærbrytende. På bildene ser det ut som du har jord under celleplasten.

Er det et eldre hus?

/N

kan du ikke legge inn en aldersbestandig plast over eller under rørene som fuktbarriere? Lim den deretter mot celleplasten med celleplastlim.

Konstruksjonen er (fra bunnen opp) ca. 10 cm betong (med makadam), 6 cm celleplast og deretter 4 cm armert betong øverst. Under det hele er det grus... Å legge plast over virker jo smart. Jeg kom på at det ikke var noe lag der rørene kom opp tidligere, det var noen cm betong hele veien rundt de gamle avløpene og sluket... Ikke celleplast hele veien fram. Trolig for å stabilisere sluket.

Huset er fra 1975.

Det mørke som vises i bildet er nylagt ROT-betong under rørene.

Sist redigert:
niblom skrev:
Under celleplasten skal du ha et kapillærbrytende materiale, det er ikke celleplasten som er kapillærbrytende. På bildene ser det ut som du har jord under celleplasten.
/N
Det virker iallfall som om celleplasten er kapillærbrytende, at den ikke suger opp vann. http://www.husgrunder.com/isolering/cellplast-kapillarbrytande/

Det går fint å bruke lekakuler hvis du har vanskelig for å legge celleplast.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.